"Meubelsector moet inhaalslag maken in online retail"

Meubelen worden steeds vaker op de markt geplaatst via online platforms. Voor ondernemingen in de meubelsector is het daarom van steeds groter belang om online omzetkanalen in te zetten. Er is echter nog aanzienlijk veel ruimte voor ontwikkeling voor de online retail van meubelen.

Behoefte aan informatie
Potentiële klanten hebben hoge verwachtingen van een webwinkel die meubelen aanbiedt. Daarom is het noodzakelijk om een uitvoerige strategie te hanteren. Alles moet kloppen, van de details van de productinformatie tot het juiste online winkelsysteem tot de logistieke kant van online retail. De concurrentie is fel, met grote retailers als IKEA en Amazon die met korte leveringstijden, lage prijzen en een goede service en masse meubelen online aanbieden.

Volgens Raimund Welzel van het in Düsseldorf gevestigde IT-bedrijf Sepia GmbH moet de meubelsector qua online nog een inhaalslag maken. De sector van Duitsland is volgens hem nog steeds sterk gefocust op fysieke winkels. “Veel klanten willen dat winkels consistente productinformatie geven. De online informatie moet kloppen met die van fysieke winkels, folders en andere digitale kanalen. Experts zijn van mening dat productinformatie het meest essentiële element van online retail vormt. Waar bij een reclamefolder er slechts beperkte ruimte is voor informatie, zoals prijzen of formaten, verwachten online consumenten zoveel informatie als mogelijk is, die bovendien helder en duidelijk moet worden gepresenteerd."

“Ook data met betrekking tot de relevante marketingkanalen is belangrijk voor e-commerce”, voegt Raimund Welzel daaraan toe. “Gedetailleerde productinformatie garandeert een beter advies voor aanschaf. Het zorgt er ook voor dat minder meubelen weer worden teruggestuurd, omdat de klant precies weet wat hij of zij moet verwachten.”

Een groot voordeel van online retail is dat de centrale database van het aanbod niet per se gebonden is aan een enkele webwinkel. Verschillende kanalen kunnen van dezelfde informatie gebruik maken. Het ligt binnen de meubelsector voor de hand dat bedrijven gebruik maken van verschillende online en offline platforms.  Als een bepaald product bijvoorbeeld niet voor handen is in een bepaalde winkel, kan deze ter plekke worden besteld via het internet. Het meubelstuk wordt dan aan huis afgeleverd of kan bij de winkel worden opgehaald. Tegelijkertijd kan rondneuzen op een website ervoor zorgen dat een consument wordt aangemoedigd om bij een fysieke winkel langs te gaan.

Virtual Reality
Een groot voordeel van online retail is de mogelijkheid van nieuwe technologieën. Een hiervan is virtual reality. Deze technologie kan worden gebruikt om producten zo realistisch mogelijk te presenteren. Volgens marketing-expert Kim Bottek van Sinclair & Spark in Düsseldorf kan dit een sterke manier zijn om de consument tot aanschaf over te halen. Virtual reality kan een brug vormen tussen online en offline retail, omdat de gehele portfolio van de retailer zo op een online platform kan worden ervaren.

Wel vraagt een VR-project om een hoge mate van nauwkeurigheid. Meubelen moeten heel precies worden opgemeten en gefotografeerd om als 3D-model tot leven te worden geroepen. Ook is speciale software nodig om deze mobellen in een VR-format te implementeren. Volgens Kim Bottek zijn er echter al meerdere bedrijven die zich in dit proces hebben gespecialiseerd.

Wat de technologische mogelijkheden betreft is deze sector nog maar net begonnen. In de toekomst zullen nieuwe mogelijkheden zoals gevoelsstimulansen worden gebruikt. Via een speciale handschoen is het dan mogelijk om via het internet te ervaren hoe een bepaalde stoffering aanvoelt. Dit klinkt nu nog als toekomstmuziek, maar de veranderingen in online retail zijn al geruime tijd in gang gezet. Een professionele online winkel is hierbij de eerste stap, benoemt Ambista.


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© Wonen360.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven