Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Grootschalige enquête rond decoratie en interieurinrichting

Ruim helft van de Belgen is overtuigd dat interieurinrichting ons welzijn beïnvloedt

Welk vertrek decoreren Belgen het vaakst? Waar vinden we inspiratie voor onze interieurinrichting? Hoe frequent bekijken we de inrichting van ons huis? Wat verstaan we precies onder interieurinrichting? In het kader van de COCOON-beurs, die van 17 tot en met 25 november in Brussels Expo loopt, werd in samenwerking met Incidence een opiniepeiling georganiseerd om een beeld te krijgen van de gewoonten van de Belgen en hun interesse in decoratie en interieurinrichting. Interessant resultaat: meer dan de helft van de Belgen denkt dat interieurinrichting ons welzijn beïnvloedt. De enquête bracht vier verrassende uitkomsten met betrekking tot de Belgische visie op decoratie aan het licht.

De organisatoren van COCOON, de beurs voor decoratie en interieurinrichting, wilden meer te weten komen over hoe Belgen tegen decoratie en binnenhuisinrichting aankijken. De enquête liep online, tussen 24 september en 2 oktober 2018. De vragen werden beantwoord door 1035 Belgen ouder dan 18 jaar die zelf instaan voor de inrichting van hun woning.

Welzijn
Van de respondenten hecht 52% belang aan interieurinrichting. Datzelfde percentage is er trouwens van overtuigd dat dit ons welzijn beïnvloedt.  “Een nieuw kleurtje, extra licht, een gevoel van ruimte, het optimaliseren van opbergruimte. Het zijn allemaal vormen van welzijnsdecoratie. We kunnen er onze persoonlijkheid in kwijt en we geven onszelf de kans ons te ontplooien in een omgeving die we zelf creëerden”, stelt Marie Depasse, Exhibition Manager bij FISA, organisator van COCOON.
We willen van onze thuis allemaal een plek maken waar we tot rust komen, ons evenwicht hervinden en onze dagelijkse stress kunnen afschudden. Ons interieur wordt een heus toevluchtsoord als de inrichting aansluit bij wie we zijn en de decoratie ons aanspreekt. Voor 81% van de Belgen is het salon, de woonkamer het vertrek waar de meeste aandacht aan decoratie wordt besteed. “Het salon, daar komen we tot rust tijdens ons favoriete programma, daar functioneren we als gezin en daar ontvangen we gasten. Volgens de resultaten van de enquête geeft een kwart van de Belgen om de drie tot zes maanden een nieuwe twist aan de woonkamer. Dat is enorm veel”, vindt Marie Depasse.

Het tweede vertrek waaraan de Walen veel aandacht besteden is de eetkamer. De Brusselaars (die voornamelijk huren) vinden niet alleen de inrichting van het salon, maar ook die van de slaapkamer belangrijk. Vlamingen interesseren zich op de tweede plaats dan weer vooral voor de aanleg van hun tuin en hun terras. In 2018 is ons interieur meer dan ooit doordacht, kleurrijk en gepersonaliseerd. Thuis moet iedereen zich immers goed voelen. “De enquête toont aan dat interieurinrichting net zo belangrijk is geworden als kledij. Wie een vertrek inricht en daarbij rekening houdt met de eigen smaken en favoriete kleuren, zorgt eigenlijk ook voor zichzelf”, bevestigt Marie Franck, communicatieverantwoordelijke bij FISA. Om onze leefruimte naar een hoger niveau te tillen en ons interieur aan te kleden, is nochtans niet zo veel nodig. Volgens de resultaten van de enquête zitten veranderingen vooral in extra snuisterijen, méér nog dan in een andere schikking van het meubilair of in het vervangen van wat we aan de muur hangen.

Cocoonen
De opiniepeiling bewijst dat Belgen gevoelig zijn voor sfeer en decoratie, ook als ze niet thuis zijn. Niet minder dan 60% onder hen kiest uitjes (bv. restaurants) in functie van de sfeer en de inrichting. Op COCOON kunnen mensen heel wat inspiratie opdoen. In Paleis 4 zijn er dagelijks showcookings, aan de Vascobello Coffee Bar in Paleis 8 kunnen bezoekers genieten van een lekker kopje koffie en wie van bubbels houdt, zakt af naar de champagnebar in Paleis 3. Alles baadt in een relaxte sfeer. “We creëerden die ruimten om bezoekers te laten genieten van een hapje of een drankje in een aangenaam kader waar ze zich thuis voelen. Elk van die zones ademt een unieke sfeer uit, een beetje zoals de sfeer in hun favoriete restaurant”, verduidelijkt Dorien Debbaut, als Exhibition Production Officer verantwoordelijk voor COCOON. Dit jaar staat de kleur ‘curry’ trouwens centraal op COCOON. Het is een intense, frisse en lichte kleur die knusse energie uitstraalt, zowel in discrete toetsen als via een totale look. Curry past in ieder interieur en bij zowel een Scandinavische als een etnische sfeer. Ook in een industriële stijl hoort deze kleur perfect thuis. “Curry brengt uw decoratie helemaal op smaak! Dit jaar organiseren we een Curry Day op dinsdag 20 november: wie zich aan de inkom van de beurs aanbiedt met een accessoire in curry-kleur, mag gratis binnen. Best een pittige actie”, knipoogt Marie Franck.
Bezoekers ontdekken heel wat tips en tricks om hun interieur vorm te geven tijdens één van de gratis workshops op COCOON. Ze maken er ook kennis met een inrichtingscoach, die vertelt hoe ze hun interieur kunnen inrichten om nóg zorgelozer door het leven te gaan.

Inspiratie
De enquête naar aanleiding van de COCOON-beurs geeft verder aan dat zowat de helft van de Belgen (48 %) inspiratie vindt op websites van grote merken. Ook sociale media worden intensief benut in de zoektocht naar nieuwe decotrends. Voor 25% van de Belgen is Pinterest een bron van inspiratie. Op Instagram laat 22% van de Belgen jonger dan 35 zich inspireren door wat er over decoratie verschijnt. “Bloggers gebruiken hun thuisomgeving als decor. Aan de hand van mooie foto’s en filmpjes tonen ze hoe ze hun interieur met soms heel eenvoudige ingrepen opleuken”, weet Marie Franck. “Eén van de grote thema’s op de beurs dit jaar kreeg de titel ‘Wanneer een decoratief object kunst wordt’. Dankzij de talloze decoratietips van bloggers weet iedereen tegenwoordig hoe makkelijk het is een design- of vintage object in ons interieur te integreren en daaruit inspiratie te halen.” Dit jaar wordt COCOON ook bijzonder actief op de sociale media: “Voor onze beurs is het belangrijk de vinger aan de pols te houden en onze bezoekers te inspireren, ook via de sociale media, aangezien die een belangrijke bron van inspiratie vormen,’ besluit Marie Franck.

Mannen
Hoewel vrouwen hun interieur vaker een nieuwe invulling geven, laten ook mannen zich niet onbetuigd. Zo blijkt uit de enquête dat 1 op 4 mannen makkelijker zijn spaargeld aanspreekt om te investeren in decoratie of interieurinrichting. Van de mannen besteedt 21% ook méér geld aan decoratie dan vrouwen. Ze trekken makkelijk meer dan € 2000 per jaar uit om hun woning in te richten of hun interieur opnieuw aan te kleden. Vrouwen beperken zich gemiddeld tot € 585 per jaar.

Praktische informatie
- Van 17 tot en met 25 november strijkt COCOON 2018 neer in de Paleizen 3, 4 en 8 van Brussels Expo.
- Avant-première op vrijdag 16 november (uitsluitend op uitnodiging), tussen 17 en 23 uur.

Meer informatie: www.cocoon.be