Volgens het CBS kochten Nederlandse consumenten in het tweede kwartaal van 2018 voor ruim 455 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels in de EU. Dit is 18% meer dan het jaar daarvoor in het tweede kwartaal. In deze periode verkocht de Nederlandse detailhandel bijna 19% meer online. Dit is gebaseerd op een lopend onderzoek van de CBS.
Bron: CBS
De bron voor het onderzoek waren de btw-aangiften van buitenlandse webwinkels, die per jaar ruim 100.000 euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten. De kleinere webwinkels worden hierin niet meegenomen. Hierdoor worden de totale bestedingen van de Nederlandse consumenten bij de Europese webwinkels onderschat. De cijfers zijn op voorlopige basis. De foutmarge op de omzet is ongeveer vijf procent.
De Nederlandse internetverkopen van de webwinkels ligt iets hoger in het tweede kwartaal (19%) dan de Europese verkoop van webwinkels (18%). De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide daarentegen met ruim 4% in het tweede kwartaal.
Bron: CBS
De aankopen van de Nederlanders zijn vrij klein bij Europese webwinkels. Het verschil tussen de Nederlandse en buitenlandse webwinkels is niet altijd goed te zien voor de consument.
Bron: www.cbs.nl