Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aan Nederlandse consumenten

Meer online verkopen door EU-webwinkels

Volgens het CBS kochten Nederlandse consumenten in het tweede kwartaal van 2018 voor ruim 455 miljoen euro bij buitenlandse webwinkels in de EU. Dit is 18% meer dan het jaar daarvoor in het tweede kwartaal. In deze periode verkocht de Nederlandse detailhandel bijna 19% meer online. Dit is gebaseerd op een lopend onderzoek van de CBS.


Bron: CBS

De bron voor het onderzoek waren de btw-aangiften van buitenlandse webwinkels, die per jaar ruim 100.000 euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten. De kleinere webwinkels worden hierin niet meegenomen. Hierdoor worden de totale bestedingen van de Nederlandse consumenten bij de Europese webwinkels onderschat. De cijfers zijn op voorlopige basis. De foutmarge op de omzet is ongeveer vijf procent. 

De Nederlandse internetverkopen van de webwinkels ligt iets hoger in het tweede kwartaal (19%) dan de Europese verkoop van webwinkels (18%). De totale omzet van de Nederlandse detailhandel groeide daarentegen met ruim 4% in het tweede kwartaal. 


Bron: CBS

De aankopen van de Nederlanders zijn vrij klein bij Europese webwinkels. Het verschil tussen de Nederlandse en buitenlandse webwinkels is niet altijd goed te zien voor de consument. 

Bron: www.cbs.nl 

Publicatiedatum: