Signify, een verlichtingsfabrikant, heeft opnieuw een moeilijk kwartaal achter de rug. De vergelijkbare omzet daalde met 10,1% en de totale verkopen met 12,5% naar €1,47 miljard, terwijl het aangepaste bedrijfsresultaat met 18% daalde naar €122 miljoen. Na de bekendmaking van de cijfers daalde het aandeel Signify met ruim 7%. De nettowinst steeg echter met 56% tot €44 miljoen, voornamelijk door lagere financieringskosten.
Foto: Dreamstime.
Topman Eric Rondolat wees op een zwakke Chinese markt en tegenvallende prestaties in de Europese professionele markt. De Amerikaanse markt verbeterde daarentegen, terwijl de consumententak minder snel daalde. De verkoop van conventionele gloeilampen kelderde met bijna een derde vanwege een Europese ban op tl-buizen. Het bedrijf implementeert een kostenbesparingsprogramma dat tot banenverlies zal leiden, waarbij het aantal medewerkers in het afgelopen kwartaal met zo'n 10% is afgenomen tot ruim 31.000. Signify herhaalde zijn verwachting voor het hele jaar 2024, waarin het een verbetering van de marge met een half procentpunt verwacht dankzij kostenbeheersing, en een vrije kasstroom van tussen de 6 en 7% van de omzet.
Bron: De Telegraaf