Velux Nederland lanceert een nieuwe onlinetool om mensen bewust te maken van de luchtkwaliteit binnenshuis. De tool geeft persoonlijk advies om in huis een betere en gezondere leefomgeving te creëren. Door het beantwoorden van een aantal vragen over dagelijkse gewoonten, adviseert de tool over hoe je met kleine veranderingen een groot verschil kunt maken als het gaat om de luchtkwaliteit in huis. Aan de hand van de uitkomst biedt de tool handvatten en praktische tips om het binnenklimaat te verbeteren.
Dagelijkse gewoontes beïnvloeden de lucht in ons huis. Of het nu gaat om onze schoonmaakroutines, kookkunsten, romantische diners bij kaarslicht, of het binnenshuis drogen van onze was, het heeft allemaal effect op de luchtkwaliteit wanneer hierbij niet voldoende wordt nagedacht over luchten en ventilatie. Binnen afzienbare tijd kunnen hierdoor problemen ontstaan, zoals te veel vocht of schimmels in huis. Veel Nederlanders onderschatten de impact van het binnenleven op hun gezondheid. Doordat wij 90% van onze tijd binnen doorbrengen en in huizen wonen waar de binnenlucht vaak meer vervuild is dan de buitenlucht, kan luchtverontreiniging binnenshuis tot ernstige gezondheidsproblemen leiden.
“We zijn een 'indoor generation’ geworden omdat we bijna al onze tijd binnenshuis doorbrengen met soms slechts 15 minuten daglicht en frisse lucht per dag", zegt Marthijn Reekers, architect daglicht & binnenklimaat bij Velux. “Terwijl we thuis zijn, voeren we routines uit die deel uitmaken van het dagelijks leven, zoals koken, schoonmaken, douchen en kleren drogen op radiatoren. Wat wij onszelf hierbij niet realiseren is het schadelijke effect dat dit heeft op de luchtkwaliteit binnenshuis. Met deze tool laten we met kleine en eenvoudige stappen zien hoe je een gezondere leefomgeving creëert zonder je dagelijkse routines drastisch om te gooien. Door bijvoorbeeld het raam drie of vier keer per dag te openen, verbetert de luchtkwaliteit in huis al flink.”
Voor de totstandkoming van deze tool, is een onderzoek uitgevoerd door YouGov, dat in maart en april 2018 enquêtes afnam onder ongeveer 16.000 huiseigenaren in Noord-Europa en Noord-Amerika, Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, België, Nederland, Tsjechië, Slowakije, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Spanje. Dat leverde het zogeheten Indoor Generation-rapport op dat gebruikt is voor deze tool.
De tool kan op alle digitale platformen, smartphones, tablets en desktops worden gebruikt. Het is ontworpen door het digitale Deense bedrijf Hello Greatworks om gepersonaliseerde adviezen te bieden.
Zelf deze tool testen? Ga naar www.indoorgenerationtool.nl
Meer informatie:
Velux Nederland
www.velux.nl