Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Vijf procent koopt (weleens) vloerbedekking online'

Bijna 91% retailomzet vindt in winkels plaats

Winkelcentrumonderzoeker Strabo heeft in nauwe samenwerking met kennisplatform Supermarkt & Ruimte en adviseur SuperVastgoed onder 4000 huishoudens onderzoek gedaan naar hun online bestedingen binnen de totale detailhandel. In totaal zijn 38 artikelgroepen voorgelegd. En wat blijkt? Bijna 91 procent van de retailomzet is fysiek.

Het door Strabo berekende totale marktaandeel van online bestedingen – door particuliere huishoudens in Nederland aan producten op binnen- én buitenlandse online verkoopkanalen – bedraagt 9,2 procent. Oftewel 9,6 miljard euro op een totaal van 105 miljard euro aan productbestedingen. "Thuiswinkel.org publiceerde in september 2018 haar nieuwste halfjaarcijfers. Zoals altijd focussen zij in hun publicaties op de groeicijfers – en niet op het aandeel – maar dit wordt zijdelings wel genoemd. Zij komen uit op 10,2 procent marktaandeel van online voor producten. Een jaar eerder op 9,2 procent. Voor diensten wordt het marktaandeel op 77 procent geschat. Verwarrend is overigens dat Thuiswinkel.org in de infographic die bij de halfjaarcijfers hoort – en die wijd verspreid is – het heeft over zeventien procent online aandeel voor producten. En dat incorrecte percentage blijft dan hangen in de media. Thuiswinkel.org blijft dus goochelen met cijfers. En daardoor wordt het marktaandeel ‘internet’ continu overschat", melden Hans van Tellingen, Milan Caspers, Jeroen Verwaaijen en Jeroen van der Weerd in een artikel op RetailTrends.nl.

Vloerbedekking
Welke artikelen worden frequent of infrequent online gekocht? Het varieert van vijf procent dat vloerbedekking (weleens) online koopt tot 64 procent dat kleding (weleens) online koopt.
Het volledige artikel 'Het online aandeel berekend: 91 procent van de retailomzet is fysiek' is te lezen op www.retailtrends.nl.