2025 was een jaar van groei, nieuwe partnerschappen en innovatieve designs voor Easysofa. CEO Mirjam Snapper kijkt terug op een jaar waarin het Nederlandse meubelmerk selectief focuste op markten waar het écht wilde groeien. Van een succesvolle huisshow tot de uitbreiding naar Frankrijk: Easysofa laat zien hoe je met stijl en strategie een merk verder op de kaart zet.
"Het afgelopen jaar is voorbijgevlogen, werkelijk ongekend. 2024 was al een heel goed jaar, dus de lat lag hoog voor 2025. Hier hebben we de verwachtingen waar kunnen maken en daar zijn we heel trots op", vertelt Mirjam Snapper. Het bedrijf selecteerde zorgvuldig beursmomenten en richtte zich op markten waarin het wilde groeien, met als resultaat een succesvolle huisshow in september en een uitstekende beurs in Brussel. Ook een vernieuwde stoffencollectie droeg bij aan de positieve resultaten.
© Easysofa
Een ander hoogtepunt van 2025 was de versterking van het team. "Waar we ook echt trots op zijn, is dat we een aantal hele fijne en goede nieuwe collega's aan de organisatie hebben kunnen toevoegen. Iedereen weet hoe uitdagend het is om mensen te vinden die passen bij je DNA, en we zijn heel gelukkig dat dit gelukt is.
Easysofa breidde in 2025 ook internationaal uit. Voor het eerst nam het bedrijf deel aan Maison et Objet in Parijs en stelde een krachtig Frans team samen. "Succesvol zijn in Frankrijk gaat niet alleen over het vinden van de juiste vormtaal, maar ook over het oplossen van issues op het gebied van taal, cultuur en logistiek. Niet altijd even makkelijk voor ons nuchtere Hollanders, maar we hebben hiermee mooie stappen gezet en zijn klaar om de omzet in Frankrijk flink uit te bouwen komend jaar", aldus Snapper.
© Easysofa
Speciaalzaken
Uitdagingen waren er ook. Zo verschuift de omzet van grote retailers naar individuele speciaalzaken, wat de logistieke organisatie op de proef stelt. "De logistieke kosten nemen hierdoor enorm toe; een bedrijfstak waar al langer de financiële klappen vallen. Hiervoor bestaat geen quick fix, en dit heeft onze continue aandacht."
Op productvlak scoorde Easysofa eveneens hoog. "We hebben een geweldige samenwerking met Eva van de Ven geïnitieerd. Zij is een allround stylist met een prachtige studio in Amsterdam en bekend van 'Vtwonen weer verliefd op je huis'. In samenwerking met ons inkoopteam introduceerde zij het model Boogie, een echte loungebank die enorm positief ontvangen is door onze klanten. Deze samenwerking smaakte naar meer; in 2026 zullen we nieuws hierover brengen."
© Easysofa
Duitse klanten
Snapper merkt op dat beursdeelname altijd nieuwe inzichten oplevert. "Wij hebben ons erover verbaasd dat er zo weinig Duitse klanten in Brussel te zien waren. De situatie in Duitsland is ons allemaal bekend, niet alleen in de winkels maar ook op het gebied van het beursaanbod. Bijzonder dat deze markt zichzelf niet vernieuwt in deze moeilijke tijden."
Wat trends betreft, blijft Easysofa selectief. "Wij volgen trends uitsluitend om commerciële modellen te ontwikkelen die qua vormen, afmetingen en type stoffen aansluiten. Maar vooral geloven we in een afgewogen mix tussen het fashiongevoel van Easysofa versus wat 'in' is. Dit is de enige manier om klanten onderscheidende modellen te bieden. Maatwerk speelt hierbij een essentiële rol."
© EasysofaAmbitieuze doelen
Voor 2026 heeft het bedrijf ambitieuze doelen. Snapper: "Wij koesteren de samenwerking met onze trouwe klanten en willen deze verder uitbouwen. Daarnaast gaan we voor significante groei in Frankrijk en Scandinavië. Ook de projectmarkt, waar wij in 2025 onze eerste succesvolle stappen hebben gezet, blijft een speerpunt."
De markt blijft uitdagend, erkent Snapper. "Wij blijven geconfronteerd worden met 'cowboys' die rechtstreeks uit de fabriek leveren voor zeer lage prijzen. Na een tijd ontstaan er vaak onoplosbare problemen op het gebied van service en leverbetrouwbaarheid. Met de toenemende wensen van consumenten en de EUDR moeten wij blijven werken aan onze meerwaarde: persoonlijk contact, goede klantenservice en snelle levertijden."
Totaalaanbieder
Op de langere termijn wil Easysofa zich verder positioneren als totaalaanbieder. "Easysofa brengt fashion in woonkamers en projectinrichtingen. De komende jaren bouwen we ons aanbod met stoelen en outdoor meubelen steeds verder uit tot een prachtige commerciële mix, waardoor klanten een volwaardige totaalinrichting kunnen aanbieden."
En voor wie dacht dat Easysofa enkel banken biedt, heeft Snapper nog een leuke toevoeging: "Wist je dat Easysofa ook gestoffeerde bedden in haar collectie heeft? Voor iedereen die wat extra kleur in de slaapkamer wilt toevoegen."
© Easysofa
Meer informatie:
Easysofa
[email protected]
www.easysofa.com