Personeelstekorten, AI-transities en groeiende formuleconcepten: 2025 was voor Concepts & Companies (C&C) een jaar vol uitdagingen én kansen. Oprichter Rob van Prooijen blikt terug op een dynamische tweede helft van het jaar, deelt de successen van Cozy Homes, de opmars van jonge klanten in de winkels en geeft een exclusief kijkje in de strategie van C&C voor 2026.
© Concepts & Companies
"In juni vertelde ik al dat het personeelstekort de grootste uitdaging was, en dat is nog steeds zo", begint Van Prooijen. "Ondanks dat er inmiddels zes opleidingen voor interieurvakman zijn, daalt het aantal vacatures niet. Gelukkig komt het werken met je handen weer een beetje uit het verdomhoekje. Vooral jonge mensen kunnen veel baat hebben bij het werken in een familiebedrijf zoals dat van onze leden. Zij leren daar niet alleen vakmanschap, maar ook waarden en normen. Daar hebben ze hun hele leven profijt van. Op Incoda hebben we tijdens onze netwerkborrel aandacht gegeven aan het werken voor een bedrijf dat stoffeerders aan ondernemers beschikbaar stelt. Hopelijk helpt dat."
AI-gedreven websitesysteem
Over de nieuwe, AI-gedreven websitesystemen vertelt Van Prooijen: "Wij waren heel goed op weg toen onze ontwikkelaar twee dingen ontdekte: iets waar hij niet blij mee was en iets wat de prestaties van de nieuwe sites nog verder zou vergroten. Het proces is toen gedeeltelijk opnieuw begonnen, wat ons zes weken vertraging opleverde. Resultaten heb ik nog niet, maar de eerste reacties van onze Colors@Home ondernemers tijdens de formuledag waren hartverwarmend. Iedereen was zonder uitzondering enthousiast."
Cozy Homes groeit
De formule Cozy Homes kende een spectaculaire groei. "Iedereen in het team is blij met de veranderingen die de formule heeft ondergaan en die de groei mede hebben gedreven. Door de collectie per winkel te 'tunen', ontstaat voor iedere ondernemer een persoonlijke winkel, wat uitstekend werkt. De toevoeging van een meubelcollectie verhoogt de aantrekkelijkheid en stimuleert ook de omzet in woningtextiel. Dankzij automatisering via LogicTrade kunnen zelfs starters meubels verkopen en met onze logistieke partners is aflevering geen probleem. Marketing en data zorgen dat we het maximale uit elke winkel halen. De strategie blijft onveranderd: de komende vijf jaar willen we minstens 20 nieuwe winkels openen. Ik denk dat het gaat lukken."
Nog werk aan de winkel
Een experiment waarbij stylistes aan winkels werden gekoppeld, blijkt nog een uitdaging. "Het is lastiger dan verwacht, maar waar het wel lukt, zien we goede resultaten. Het duurt even voordat stylist en ondernemer elkaar vertrouwen, maar beiden hebben veel toegevoegde waarde voor elkaar. We werken er stug aan door."
Omzetontwikkeling
Over de omzetontwikkelingen in de tweede helft van 2025 is Van Prooijen positief verrast. "Alle formules laten mooie cijfers zien. De omzet bij 50-plussers blijft sterk, maar we zien ook steeds meer jonge klanten in de winkels. Dat is bemoedigend. Het lijkt erop dat consumentenkwaliteit en 'kopen voor de lange termijn' belangrijker vinden dan ooit; wegwerpinterieur is passé."
Op de vraag naar 'iets groots' in formulepositionering wil Van Prooijen nog weinig prijsgeven: "Wij zijn er volop mee bezig, maar het is echt nog te vroeg om details te delen."
Kansen en bedreigingen
"Out of the box denken is het credo voor de komende jaren. Traditioneel formuledenken is uit de oude doos. Creatief combineren van concepten en andere samenwerkingsvormen maakt ondernemers sterker. Onze leden zijn geen hamburgerflippers, maar creatieve vakbekwame artiesten. Met AI kunnen we ondernemers helpen meer marktaandeel te winnen en nieuwe deelconcepten creëren. C&C verandert van traditioneel naar een zelfsturend team waarin medewerkers op alle niveaus meedenken over de toekomst. Dat maakt ons veerkrachtig en sterk."
De grootste bedreiging? "Vastomlijnde concepten zonder verrassing. Ze geven de valse zekerheid van voorspelbare resultaten. Het gaat er niet om je te wapenen tegen storm, maar om te leren dansen in de regen. Er is een toekomst voor iedereen die dat wil."
Meer informatie:
Concepts & Companies
Oosteinde 35
3842 DR Harderwijk
(0341) 45 48 00
[email protected]
www.concepts-companies.nl