Nederlandse consumenten gaven in het derde kwartaal van 2025 €7,7 miljard uit aan online aankopen. Dat is 2 procent minder dan een jaar eerder, terwijl het aantal transacties juist met 3 procent steeg naar 86 miljoen. Opvallend is de verdere opmars van de smartphone: bij 43 procent van alle online aankopen werd dit apparaat gebruikt, evenveel als desktop en laptop samen. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor van NielsenIQ, uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders.
© Stokkete | Dreamstime
Het gebruik van smartphones voor online shoppen groeit al jaren en is inmiddels dominant in meerdere productcategorieën. Vooral bij Food/Nearfood en Home & Living is het aandeel smartphone-aankopen sterk toegenomen. In zowel Food/Nearfood als Kleding is de smartphone nu het meest gebruikte apparaat voor online aankopen.
De totale online bestedingen aan diensten daalden met 6 procent naar €2,7 miljard. Deze afname hangt samen met lagere uitgaven aan pakketreizen en tickets voor attracties en evenementen, waarbij ook het gemiddeld bestelbedrag terugliep. Het aantal online dienstenaankopen nam met 9 procent af. Bij producten was juist sprake van groei: de online omzet steeg met 1 procent naar €5 miljard en het aantal aankopen nam met 5 procent toe. De categorie Speelgoed liet hierbij de sterkste groei zien.
© Thuiswinkel.org
Ook cross-border shoppen blijft toenemen. Het aantal aankopen bij buitenlandse webshops groeide met 9 procent, vooral door meer productaankopen. China vergrootte daarbij zijn aandeel, terwijl de Verenigde Staten terrein verloren.
iDEAL bleef met 71 procent veruit de meest gebruikte betaalmethode. Het gebruik van creditcards nam licht af. Volgens Thuiswinkel.org is de lagere online activiteit in de zomermaanden seizoensgebonden en wordt in het vierde kwartaal weer groei verwacht.
© Thuiswinkel.org
Meer informatie:
Thuiswinkel.org
Horaplantsoen 20
6717 LT Ede
+31 (0)318 64 85 75
[email protected]
www.thuiswinkel.org