Intergamma, de organisatie achter de bouwmarktformules GAMMA en Karwei, heeft de koers voor de komende jaren scherpgesteld. Met de lancering van een eigen retailmedianetwerk, de opening van een centraal distributiecentrum in Tiel en een grootschalige modernisering van het winkelnetwerk zet de marktleider in op groei en een leidende rol in duurzaamheid.
De organisatie, die bijna 400 bouwmarkten in Nederland en België bedient en werk biedt aan circa 10.000 medewerkers, bevindt zich in een fase van transformatie. Volgens de directie is stilzitten geen optie in een markt waar online spelers en veranderende consumentenbehoeften de sector uitdagen.
© Karwei Rotterdam
Strategische focus op Retail Media
Een opvallende stap in de zakelijke strategie is de lancering van de Intergamma Retail Media Groep (IRMG). Hiermee opent het concern de deuren voor leveranciers en adverteerders om direct in contact te komen met de consument, zowel op de winkelvloer als in de webshops van GAMMA en Karwei. Door een omnichannelaanpak wil Intergamma merken helpen om shoppers te bereiken op het moment dat de aankoopbeslissing valt. "Van digitale schappen tot inspirerende instore-communicatie; we bieden oplossingen die direct bijdragen aan merk- en omzetgroei," aldus de organisatie.
Modernisering: Verf en Raamdecoratie
Op de winkelvloer vertaalt de vernieuwingsdrang zich in ingrijpende restyles. Vooral bij Karwei wordt fors geïnvesteerd in de 'belevingswerelden'. In 23 bouwmarkten krijgen de afdelingen verf en raamdecoratie een volledige make-over.
- Verf: Nieuwe kleurenpaletten met QR-codes voor direct bestellen, kleurscanners en professioneel advies over glansgraden.
- Raamdecoratie: Grootschalige presentaties van maatwerk en standaardmaten, gecombineerd met inspirerende sfeer-decors.
- Recente heropeningen in Harderwijk en het Belgische Wilrijk (volgens het GAMMA 2.0-concept) onderstrepen deze moderniseringsslag, waarbij focus op inspiratie en gebruiksgemak centraal staat.
Logistieke mijlpaal in Tiel
Aan de achterzijde van de organisatie is 2025 het jaar van de logistieke consolidatie. In augustus werd het nieuwe distributiecentrum in Tiel geopend. Inmiddels zijn vijf verschillende logistieke locaties samengevoegd op de Glasweg in Tiel en is de orderpicking volledig gecentraliseerd. Intergamma verwacht dat het centrum vanaf 1 januari 2026 volledig operationeel en gestroomlijnd is, wat moet leiden tot een efficiëntere, flexibelere en duurzamere belevering van de winkels.
Duurzaamheid als kernwaarde
Intergamma steekt de hand in eigen boezem als het gaat om de ecologische voetafdruk van de sector. Tijdens een recente Duurzaamheidsdag voor ruim 450 franchisenemers en medewerkers werd erkend dat grondstoffen in de doe-het-zelfmarkt vaak nog niet duurzaam zijn. De ambitie is echter helder: de meest duurzame retailer in de branche worden. Dit uit zich niet alleen in de logistiek, maar ook in het assortiment en de advisering aan de klant om woningen te verduurzamen.
Arbeidsmarkt en educatie
Om deze groeiambities waar te maken, lanceert Intergamma binnenkort de nieuwe arbeidsmarktcampagne 'Achter elke klus vind je Intergamma/Jou!'. De organisatie wil hiermee de zichtbaarheid als werkgever vergroten. Dat er ook intern wordt geïnvesteerd in talent, bleek uit de recente diploma-uitreiking van 13 BBL-studenten die hun mbo-diploma behaalden binnen de organisatie.
Vooruitblik 2026
De agenda voor het eerste kwartaal van 2026 is reeds gevuld met de heropening van GAMMA Hellevoetssluis in januari en de opening van twee nieuwe Belgische vestigingen (Oostkamp en Mol) in februari. In maart volgt de jaarlijkse Intergammadag, waar de volgende stappen in de strategie zullen worden gepresenteerd.
Bron: Interconnect