Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
'Nieuwe projecten en een duidelijke merkstrategie'

Topstairs groeit tegen de stroom in

Een roerig jaar, juridische tegenwind en een markt die voortdurend verschuift. Toch kijkt Topstairs terug op een gezond 2025 en zet het bedrijf koers naar verdere groei. COO Edward Döderlein de Win over marktaandeel winnen, internationale expansie en waarom de trap definitief is uitgegroeid tot volwaardig interieuronderdeel.

Ondanks een onrustig jaar wist Topstairs in 2025 stevig te presteren. Nieuwe projecten, internationale stappen en een duidelijke merkstrategie zorgden ervoor dat het bedrijf zijn marktaandeel verder zag groeien. "De markt is continu in beweging," zegt COO Edward Döderlein de Win. "Maar juist daarin hebben wij laten zien waar onze kracht ligt."

© Topstairs

Concurrerende markt
Volgens Döderlein de Win was 2025 allesbehalve een rustig jaar. Topstairs kreeg te maken met juridische procedures die veel tijd en energie vroegen. "Dat heeft ons als directie zeker afgeleid," erkent hij. "Maar we zijn standvastig gebleven en hebben ons niet laten beïnvloeden. Ondertussen zagen we ons marktaandeel al jaren stijgen, en waar wij groeien, gaat een ander achteruit."
Die groei komt niet uit de lucht vallen. Merken strijden harder dan ooit om hun positie, terwijl smaken veranderen op het gebied van decor, matheid en uitstraling. "Bij vloeren zie je trends elkaar sneller opvolgen, en hetzelfde geldt voor trapbekleding. Wie daar scherp op inspeelt, wint."

Internationale structuur
Een belangrijke mijlpaal was de verdere uitrol van Topstairs in Nederland, Duitsland, België en Luxemburg. Het merk wordt inmiddels door meerdere partijen gevoerd, met duidelijke afspraken over productie, kwaliteit en continuïteit. "Dat geeft rust én schaal," aldus Döderlein de Win.

Daarnaast zette het bedrijf met merk Q een volgende strategische stap. Waar Topstairs zich richt op het midden- en hogere segment, bedient Q ook de ZZP'er en de doe-het-zelver. "Met PVC Click en PVC Dryback bieden we nu oplossingen voor een bredere doelgroep, zonder concessies te doen aan kwaliteit."

Onderscheidende factor
Echte vernieuwing zit volgens Döderlein de Win in eenvoud en gebruiksgemak. Zo introduceert Q vanaf januari overzettreden waarbij aluminium profielen volledig overbodig zijn, zelfs bij Dryback. "Dat is echt uniek in de markt," zegt hij. "Daarnaast brengen we onze bestaande PVC-overzettreden ook in een nieuwe Click-variant. Daarmee maken we het vloerders nóg makkelijker om een trap strak en snel te bekleden."

In de winkel verandert de rol van de trap zichtbaar. Merken focussen zich weer meer op hun kern en investeren in betere presentatie. "Voor een detaillist is het sterk om te kunnen zeggen: van alle PVC-vloeren die u hier ziet, kunnen wij ook de bijpassende trapbekleding leveren, van Topstairs. Dat maakt het verhaal compleet."

Ambities voor 2026
Vooruitkijkend heeft Topstairs duidelijke plannen. In 2026 wordt het dealernetwerk fors uitgebreid, ondersteund door een grootschalige marketingcampagne met nieuwe displays en commercials. Die aanpak geldt zowel voor Topstairs als voor Q.

Ook op samenwerkingsvlak liggen er kansen. "We hebben al een sterke basis gelegd met merken en groothandels," zegt Döderlein de Win. "Daarnaast zien zelfs de grootste producenten ter wereld dat een relatief kleine speler kan innoveren. Alles wat wij doen, is ontwikkeld vanuit kennis en ervaring – niet door het overnemen van patenten, maar door zelf te bouwen aan producten, machines en processen."

De markt voor trap- en interieuroplossingen ontwikkelt zich richting totaalconcepten. "De trap wordt steeds meer onderdeel van de woning: veiligheid, luxe en beleving in één," stelt Döderlein de Win. Hij verwacht dat groothandels zich blijven focussen op vloeromzet, maar vaker samenwerken met gespecialiseerde partijen. "Samen kun je dealers veel beter bedienen, zonder grote investeringen. Met standaardproducten én maatwerk."
Zijn conclusie is helder: "Zolang partijen elkaar waarderen en samenwerken vanuit respect, kunnen we samen iets moois realiseren. Dat is goed voor de markt, en voor iedereen die er zijn brood mee verdient."

Meer informatie:
Topstairs
[email protected]
www.topstairs.eu

Gerelateerde artikelen → Zie meer