Sinds 1 maart staat Arnoud van Ravensberg aan het roer als Country Director Nederland bij Coretec Floors. Een merk dat internationaal tot de absolute top behoort, maar in Nederland bewust en gecontroleerd verder bouwt aan zijn premiumpositie. In zijn eerste maanden ontdekte Van Ravensberg niet alleen de schaal en slagkracht van Coretec, maar vooral ook de cultuur achter het merk. "Hard werken en samen succes vieren gaan hier hand in hand." In dit gesprek vertelt hij over de rol van The Gallery, de lage klachtengraad, de uitbreiding richting architecten en projecten én de stappen die Coretec in 2026 zet om zijn premiumstatus verder te verstevigen.
© Coretec
Arnoud van Ravensberg bij zijn aanstelling in maart jl.
Familiaire cultuur
"Coretec is een internationaal merk en zelfs de grootste ter wereld, dat realiseerde ik me pas echt tijdens mijn introductie", zegt Van Ravensberg. "En dan hadden ze ook nog het neusje van de zalm voor me klaarstaan: The Gallery."
De overstap naar Coretec past logisch in zijn loopbaan. "Ik heb in mijn werkzame jaren veel concepten mogen introduceren, zoals Luxaflex, Moduleo en Quick-Step, en nu dan Coretec premium floors. Wat me hier direct opviel, is de warmte van de organisatie. We zijn middelgroot, maar voelen als een familie. President Jan Dossche doet er alles aan om het mensen naar de zin te maken. Natuurlijk moet er hard gewerkt worden, maar minstens zo belangrijk is het om samen van het succes te genieten."
Zichtbaarheid
De aanwezigheid van Coretec in het ETC. Design Center bleek in 2025 een schot in de roos. "ETC. zegt het eigenlijk al: een center voor premium merken. Je ziet daar veel merken die ook bij de betere woninginrichters te vinden zijn. Daarom wilden wij daar absoluut aanwezig zijn."
Volgens Van Ravensberg is het effect tweeledig. "Onze klant stapt daar zeker één keer per jaar binnen en vindt ons daar ook. Tijdens consumentendagen kunnen we het merk goed uitleggen en gericht doorverwijzen naar de dealer. Dat is een groot voordeel."
Betrouwbaarheid
Een van de sterkste pijlers onder het vertrouwen in Coretec is de uitzonderlijk lage klachtengraad. "0,1 procent is extreem laag, nog net geen nul, maar dat is wel ons doel", zegt Van Ravensberg. "Daarnaast hebben we 2,5 miljoen vierkante meter op voorraad in België. Dat is echt een enorme pré en heel prettig om mee te werken."
© Coretec
Verkoopmotor
Tijdens de Flanders Flooring Days werd vooruitgekeken naar Coretec 2.0 en het vernieuwde Coretec Gallery Concept. De reacties waren volgens Van Ravensberg ronduit enthousiast. "Klanten reageerden zeer positief. Er werden letterlijk direct bestellingen geplaatst voor presentaties van 9,50 meter breed. Inmiddels zijn er 75 Gallery-opstellingen geplaatst en de feedback is zeer goed."
The Gallery fungeert als een krachtige verkooptool. "Samen met de consument kun je hier eenvoudig een vloer kiezen, van Click tot Gluedown. Onze strategie is om in Nederland de 'blind spots' in te vullen. Dealers die The Gallery aanschaffen, worden bovendien prominent vermeld op onze website onder het tabblad 'Vind uw verdeler'."
Meer flexibiliteit
In 2026 introduceert Coretec een volledig vernieuwde Essentials-collectie. "Er komen veel vernieuwingen in zowel Click als Gluedown", licht Van Ravensberg toe. "Ook speciale vormen maken onderdeel uit van de update. Ik zou dealers zeker aanraden om dit te komen bekijken tijdens de Flanders Flooring Days van 18 tot en met 21 mei 2026."
Architecten en projecten
Om verdere groei te realiseren, breidt Coretec het Nederlandse team uit. "In 2026 voegen we een vertegenwoordiger toe die zich volledig richt op architecten en projecten", zegt Van Ravensberg. "We doen nu al mooie projecten via onze woninginrichters en daar zijn we heel blij mee. De volgende stap is dat architecten onze producten structureel gaan voorschrijven."
Een belangrijke innovatie daarbij is Tytan, een PVC-vrij product dat Coretec vanaf 2026 introduceert. "Dat gaan we onder andere actief bij architecten onder de aandacht brengen."
Media als aanjager
Coretec werkt al jarenlang samen met mediakanalen als wonen.nl en Wonen360. "Dat heeft ons vooral meer bekendheid bij de consument opgeleverd", zegt Van Ravensberg. "Via wonen.nl promoten we nadrukkelijk de winkelier die Coretec voert. Wonen360 is inmiddels een begrip in de markt en we zijn een trouwe partner."
Nieuw is de zichtbaarheid op televisie. "Met VT Wonen werken we samen met Aanhuis. Na de uitzendingen zien we duidelijk meer beweging op onze website. Daarnaast zijn we een samenwerking aangegaan met De Grote Huisverbouwing. Dat doen we om onze dealers te ondersteunen met extra consumentenaanloop, om The Gallery te promoten en om het verhaal achter Coretec goed te kunnen vertellen. Kijk vooral elke zondag om 17.30 uur op SBS6."
Totaalervaring
De premium positionering van Coretec wordt in 2026 verder aangescherpt. "The Gallery spreekt eigenlijk voor zich: een hoogwaardige presentatie in de mooiste winkels van Nederland", zegt Van Ravensberg. "En dit is nog maar het begin. We gaan accessoires integreren in The Gallery, de Essentials-collectie vernieuwen en The Authentics een prominente plek geven."
Ook digitalisering speelt een rol. "Collecties die niet in The Gallery staan, krijgen een QR-code zodat ze eenvoudig te scannen zijn. Alles is erop gericht om de keuze voor consument en dealer zo overzichtelijk en inspirerend mogelijk te maken."
Tot slot spreekt Van Ravensberg zijn waardering uit: "Coretec - premium watervaste hout- en tegelvloeren is ons motto. Namens de hele US Floors/Coretec-organisatie wil ik al onze relaties bedanken voor 2025 en iedereen het allerbeste wensen voor 2026."
© Coretec
Een blik in de stand van Coretec op het ETC. in Culemborg.
Meer informatie:
Coretec
www.coretec.nl