Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Deense woonformules groeien; dat is geen toeval'

De woonwinkelmarkt in de Benelux beleeft een uitzonderlijk zwaar jaar. Grote namen als Casa, Rivièra Maison (dat een doorstart heeft gemaakt) en Carpetright zijn omgevallen, terwijl in België afgelopen week nog 44 vestigingen van Leen Bakker de deuren sluiten. Ook rond Homefashion Group – eigenaar van Kwantum en Leen Bakker – wordt al maanden gespeculeerd over herstructureringen en sluitingen.

Tegen deze achtergrond vallen twee woonformules juist op door hun aanhoudende groei. In zijn column voor RetailTrends analyseert Rupert Parker Brady waarom Deense woonconcepten niet alleen overeind blijven, maar zelfs terrein winnen.

© JYSK

Jysk: expansie tegen de stroom in
De Deense woonretailer Jysk, vaak vergeleken met IKEA, doet al jaren goede zaken in de Benelux. Recent nam de keten zeven voormalige Leen Bakker-winkels in België over. Ook in Nederland is de rek er nog lang niet uit: Jysk telt momenteel 104 vestigingen en ziet ruimte voor minstens 36 extra winkels in de komende jaren.

Opvallend is de opening van de 105e winkel in Nederland, een zogenoemd Jysk compact-concept in Amsterdam. Volgens de column sluit dit kleinere winkelmodel beter aan bij stedelijke locaties en veranderend consumentengedrag. De suggestie wordt gewekt dat Jysk mogelijk nog meer locaties kan overnemen, nu Homefashion Group naar verluidt 35 vestigingen wil sluiten.

De groeistrategie wordt ondersteund door een nieuw distributiecentrum in Lelystad, dat niet alleen Jysk bedient, maar vermoedelijk ook wordt ingezet voor twee andere, onafhankelijk opererende zusterformules die eveneens in opmars zijn.

Bolia: design, vakmanschap en circulariteit
Naast Jysk zoomt de column in op Bolia, het Scandinavische designmerk dat begin 2026 verder uitbreidt in Nederland. De keten opent zijn derde vestiging in Amsterdam, wat de elfde winkel in Nederland wordt. De nieuwe locatie aan de Van Baerlestraat in Amsterdam-Zuid richt zich nadrukkelijk op uniek, persoonlijk en innovatief design, met veel aandacht voor vakwerk en circulariteit.

Hoewel Bolia zich profileert als designmerk, wil het betaalbaar blijven. Dat doet het onder meer door kortingen via de eigen webshop en platforms, waarmee het fysieke retailnetwerk wordt ondersteund door online verkoop.

Groei is geen toeval
Volgens Rupert Parker Brady is het succes van deze Deense woonformules geen toeval. Heldere positionering, schaalvoordelen, logistieke slagkracht en een duidelijke visie op winkelconcepten maken het verschil in een markt waarin veel traditionele woonwinkels het niet redden. Terwijl anderen krimpen of verdwijnen, weten Jysk en Bolia juist te profiteren van de herstructurering van het retaillandschap.

Bron: RetailTrends

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer