Woonwinkels in het midden- en hogere segment zoeken niet zomaar personeel, maar echte adviseurs. Daan Antonissen, medeoprichter van ProSale Retail, ziet dat ervaren verkopers in 2025 meer dan ooit gevraagd zijn. "Als kleiner bedrijf varen we op mond-tot-mondreclame, dan is je service gelijk je marketing", zegt hij.
Voor Antonissen draait 2025 om één ding: tevreden klanten. "Waar ik het meest trots op ben, is dat vrijwel iedereen die wij hebben geholpen supertevreden is. We doen er alles aan om onze klanten tevreden te houden en als dat dan lukt, mag je even trots zijn."
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
Vraag naar topverkopers
Volgens Antonissen is de vraag naar topverkopers in 2025 nog groter geworden. "Woonwinkels zijn in veel gevallen selectiever geworden. Ze willen niet zomaar een verkoopmedewerker, maar echt een ervaren adviseur." Hij merkt verschillende signalen: "Wij krijgen voornamelijk verzoeken voor rustige en adviesgerichte verkopers, vacatures blijven langer open omdat winkels echt op zoek zijn naar kwaliteit, en steeds meer winkels zijn bereid hogere salarissen te betalen voor de juiste verkopers."
Maar wat maakt een topverkoper anders dan een goede verkoper? "Een goede verkoper weet alles van zijn producten, is klantvriendelijk en haalt altijd zijn targets. Een topverkoper zet een paar stappen meer: echt luisteren naar de klant, een relatie opbouwen en zo zorgen dat die klant voor tien nieuwe klanten kan zorgen via mond-tot-mondreclame. Daarnaast levert upselling echte waarde en zorgt hij dat het hele team beter draait."
ProSale zorgt dat alleen toppers worden geleverd door diep in te gaan op de manier van verkopen die bij een kandidaat past. "Het plaatsen van een kandidaat is één, maar zorgen dat hij blijft is al helemaal belangrijk. We voeren diepe gesprekken over verkopen, benoemen concrete cases, spreken veel kandidaten per vacature, bellen relevante referenties na en richten ons uitsluitend op de woonbranche. Hierdoor weten we goed wie bij wie past."
Expertise en beleving
Voor 2026 verwacht Antonissen dat de rol van de verkoper alleen maar belangrijker wordt. "De klant heeft online vaak al bijna alles gezien. Hij gaat naar de winkel voor aanvullende vragen die echte expertise vereisen. De verkoper wordt daardoor nóg belangrijker. Hij is het merk."
Concreet voorziet Antonissen dat verkopers in 2026 meer gaan werken met online tools zoals tekenprogramma's, met minder bezoekers hogere omzet moeten draaien, en meer beleving in de showroom brengen. "De verkoper moet daar naadloos op aansluiten."
Medewerkers en uitzendkrachten
De rol van uitzendkrachten zal volgens Antonissen toenemen, onder andere door seizoenspieken, wegvallende ZZP'ers en minder risico op kosten door ziekte. "Wij bieden zowel werving & selectie als uitzendkrachten aan. Zo kunnen we objectief adviseren wat het beste past. Kandidaten die een vaste baan zoeken, kunnen ook starten als uitzendkracht, en we onderhouden een grote pool uitzendkrachten zodat we snel kunnen leveren."
Vooruitblik op 2026
Met een positieve blik kijkt Antonissen naar het komende jaar. "2026 wordt voor ons een belangrijk jaar. We willen ProSale echt neerzetten als hét personeelsbureau en dé kennispartner voor de woonbranche. We gaan ons nog sterker focussen op kwaliteit en onze kandidatenpool, en de relevante data die we verzamelen over de arbeidsmarkt delen met de markt."
De feestdagen gebruikt hij om terug te blikken. "Ik kijk dan terug op de groei die we hebben gemaakt, wat er beter kan, maar ook wat goed ging en de impact die we hebben gemaakt op verkopers die hun droomjob hebben."
Meer informatie:
ProSale Retail
Graaf Engelbertlaan 75
4837 DS Breda
+31 852127554
[email protected]
www.pro-sale.nl