Ondanks een stagnerende woningmarkt wist Dekker Zevenhuizen, producent van luxe werkbladen en groothandel in keuken- en sanitairproducten, in 2025 een lichte omzetgroei te realiseren. Het familiebedrijf kijkt met vertrouwen naar 2026, met plannen voor internationale expansie, circulaire productie en technologische innovaties. Wonen360 sprak met woordvoerder Ben van Elk over trends, uitdagingen en de toekomst van de keukenmarkt.
© Dekker Zevenhuizen B.V.
Ben van Elk poseert bij een van de opstellingen die in het Dekker Trend Center te zien zijn.
Over 2025 kijkt Dekker Zevenhuizen tevreden terug. "De prognose die we destijds hebben gemaakt is uitgekomen: we sluiten dit jaar af met een redelijke omzetgroei", zegt Van Elk. "De verwachte omzetgroei in met name Duitsland heeft zich doorgezet, maar ook Nederland is verder gegroeid, ondanks dat de woningbouw in Nederland nog steeds achterblijft met min 2%. Door het uitponden van huurhuizen door de particuliere belegger is er een eenmalige korte opleving geweest in het aantal verkochte woningen, ruim 10% ten opzichte van vorig jaar. Dit resulteert in een lichte groei van het aantal verkochte keukens in aantallen. Door de verluxing van met name werkbladen stijgt de omzet harder in de keukenmarkt."
Met een blik op 2026 is Dekker optimistisch: "Volgend jaar zien we met vertrouwen tegemoet. Als er geen grote geopolitieke disrupties zijn, verwachten we in Nederland weer een bescheiden groei en onze export zal ook weer stevig groeien, is de verwachting."
Op het gebied van woningbouw is herstel op korte termijn nog niet in zicht. "Wij zien geen herstel op de korte termijn. De ontwikkelingen op de woningbouw zijn in grote mate afhankelijk van de politiek. Hoewel we in het laatste kwartaal wel een opleving zien, is de vraag of dit vastgehouden kan worden. Zonder grootschalige woningbouwlocaties zoals destijds de Vinex-locaties zal er weinig groei zijn en blijven we op de 70.000 woningen hangen. De overheid is wel druk bezig met de zogenaamde NOVEX-locaties, maar zonder regering laat besluitvorming op zich wachten."
Positieve klantverwachtingen
Wat het optimisme van klanten betreft, merkt Van Elk een duidelijke verandering. "We hebben de Kuchenmeile-beurs in september in Duitsland bijna al onze klanten gesproken en het overgrote deel is positief over volgend jaar."
Duitsland blijft de belangrijkste focus. "Onze focus ligt met name op Duitsland. Ondanks dat de algemene marktontwikkelingen in Duitsland nog zeer matig zijn, gaat de ontwikkeling voor Dekker goed. Het luxe keukenblad met een fraaie vlakinbouwspoelbak begint ook aan populariteit te winnen. We gunnen onze oosterburen natuurlijk ook een prachtig blad in plaats van dat eenvoudige spaanplaatblad met een opbouwbak. De Scandinavische markt was in zijn algemeenheid nog zwaarder getroffen dan de Duitse markt, maar daar zien we ook weer groei ontstaan. België groeit zoals altijd stabiel door."
Om de Duitse groei te ondersteunen, is de binnendienst uitgebreid. "We hebben onze binnendienst voor Duitsland stevig uitgebreid. Om de klanten te overtuigen van de fraaie luxe werkbladen met vlakinbouwspoelbakken is behoorlijk wat ondersteuning nodig. Er is veel tijd gestoken in onze aanpak naar klanten toe. De meeste Nederlandse klanten zijn gewend om maatwerkwerkbladen te bestellen, terwijl dat in Duitsland geen vanzelfsprekendheid is. We hebben hiervoor een programma ontwikkeld dat we de Dekker-Methode noemen. Hier wordt zeer positief op gereageerd en het neemt de drempel weg om te bestellen. Een mooi werkblad is natuurlijk 'het gezicht van de keuken'."
Productiviteit
Investeringen in nieuwe machines hebben hun vruchten afgeworpen. "Door deze investeringen hebben wij onze productiviteit en kwaliteit verder weten te verbeteren. Het verbeteren van de productiviteit is ook met name noodzakelijk om de krapte op de arbeidsmarkt op te vangen. Dit zal ons inziens de komende jaren een belangrijk aandachtspunt blijven."
Trends in design
Wat trends betreft, ziet Van Elk een duidelijke verschuiving: "De trend is in 2025 verschoven naar Industrial Force en Wild Essence voor 2026."
Wild Essence:
Ancient Gold | Wild | Hotel Chic | Robuust
"Wild Essence straalt luxe uit met een stoer en natuurlijk karakter. Robuuste natuursteen en warm hout vormen de basis, verrijkt met de glans van Ancient Gold en diepe groentinten. Organische structuren en rijke materialen creëren een dynamische sfeer die zowel elegant als krachtig aanvoelt. Deze trend mixt het wilde met het verfijnde: eclectische vormen, natuurlijke expressie en een vleugje retro. Het resultaat is een hotel-chic keuken waarin warmte en exclusiviteit samenkomen."
Industrial Force:
Futuristisch | Stoer | Contrasten | Tibetan Red
"Industrial Force combineert futuristisch minimalisme met krachtige materialen. Zwart en wit vormen de basis en creëren samen met metaal en beton een stoere, grafische uitstraling. Luxe natuursteen en warme houtaccenten verzachten het geheel, terwijl Tibetan of Salsa Red een modische, energieke touch toevoegt. Glanzende oppervlakken versterken het sculpturale karakter van deze trend. Het spel van contrasten - koel versus warm, mat versus glans - zorgt voor een tijdloze keuken die naadloos in het interieur overgaat."
De trendkleur voor dit jaar en komend jaar zijn "beige tonen à la de Taj Mahal in alle uiteenlopende materialen van TopCore tot Evora Ceramics."
Circulaire productie
Duurzaamheid blijft een belangrijk speerpunt: "Dekker zet grote stappen richting circulariteit. Minimaal 50% van de maatwerkbladen moet de komende jaren circulair zijn en de productie is CO₂-neutraal. Materialen zoals Greengridz, Obsidiana (gerecycled glas) en Cosmolite (mineralen + industrieel afval) zijn hier een goed voorbeeld van. Dekker werkt aan volledige hergebruikketens, inclusief upcycling van oude bladen."
Ook technologisch blijft Dekker voorop lopen: "De samenwerking met Pitt Cooking is uitgebreid met inductiezones die prachtig in werkbladen worden geïntegreerd. Deze modulaire oplossing sluit aan bij maatwerk en high-end designtrends. De markt reageert positief, vooral vanwege het strakke design en de flexibiliteit in opstelling."
Vooruitblik
Volgens Van Elk liggen de belangrijkste groeikansen voor Dekker in de komende twee jaar in:
- Export: verdere uitbreiding in Duitsland en Scandinavië
- Duurzaamheid: circulaire materialen en CO₂-neutrale productie
- Technologie: integratie van inductie en slimme functies in werkbladen
- Designtrends: Industrial Force en Wild Essence, met combinaties van natuursteenlooks, hout en metallic accenten
- Gemak: klanten zo makkelijk mogelijk helpen om prachtige hoogwaardige werkbladen te verkopen
"Door deze focus blijven we ons onderscheiden en bouwen we verder aan ons marktaandeel in luxe keukenwerkbladen, zowel in Nederland als in het buitenland", besluit Van Elk.
Meer informatie:
Dekker Zevenhuizen
Nijverheidscentrum 2
2761 JP Zevenhuizen
www.dekkerzevenhuizen.nl
[email protected]