Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

FNV pleit voor ‘koopgektecompensatie’ voor werknemers in piekmaanden

De FNV roept grote winkel-, callcenter- en distributiebedrijven op om hun medewerkers in januari te belonen met een zogenoemde 'koopgektecompensatie'. Volgens de vakbond draaien werknemers in de periode rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst structureel overuren, terwijl hun werkgevers profiteren van recordomzetten.

© Robert Van T Hoenderdaal | Dreamstime

De vakbond stelt dat een financiële waardering voor deze extra inspanningen op zijn plaats is. FNV denkt aan een bedrag tussen de 500 en 1000 euro per medewerker, met de mogelijkheid om de compensatie in vrije dagen uit te laten betalen. "Mensen worden in november en december massaal gestimuleerd om te consumeren, zowel in fysieke winkels als online. De werknemers die dit mogelijk maken, zien daar weinig van terug. Voor hen zijn deze weken vooral een periode van zware belasting," zegt Elly Heemskerk, bestuurder FNV Callcenters. Volgens Heemskerk zou een compensatie in januari een zichtbare erkenning zijn voor het extra werk dat medewerkers leveren.

Exploderende werkdruk en bevriezing van lonen
Elk jaar ontvangt de FNV talrijke meldingen van medewerkers die de piekmaanden nauwelijks aankunnen. De werkdruk stijgt explosief, het aantal klantcontacten neemt soms met 300% toe en agressie van klanten neemt fors toe. Tegelijkertijd krijgen medewerkers vaak geen extra vergoeding. "Sommige winkelconcerns hebben eenzijdig een nieuwe cao gepresenteerd waarbij de lonen van tienduizenden werknemers bevroren zijn of nauwelijks boven het minimumloon uitkomen," zegt Linda Vermeulen, bestuurder FNV Winkelstraat. "Dat dit leidt tot frustratie onder het personeel is begrijpelijk."

Feestdagen voor iedereen, niet alleen voor aandeelhouders
De vakbond signaleert dat werktijden steeds verder opgerekt worden, met winkels die open zijn op Tweede Kerstdag en callcentermedewerkers die soms tot oudejaarsavond werken. Vooral arbeidsmigranten hebben te maken met deze intensieve werkperiodes. Volgens Vermeulen moet de overheid duidelijke grenzen stellen: "Feestdagen zijn er voor iedereen, maar nu profiteren vooral aandeelhouders, terwijl werknemers betalen met hun gezondheid en privéleven."

Erkenning voor onzichtbare krachten
De FNV benadrukt dat achter elk cadeautje dat tijdens de feestdagen wordt verkocht, medewerkers staan die hard werken. "Als samenleving moeten we erkennen dat deze mensen een belangrijke bijdrage leveren aan de feestdagen. Waardering in de vorm van een koopgektecompensatie is daarom meer dan terecht," aldus Heemskerk.

Meer informatie:
FNV
Hertogswetering 159
3543 AS Utrecht
088 368 0 368
[email protected]
www.fnv.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer