Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Container freight tarieven vinden weg omhoog na drie weken van daling

De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is in de week van 5 december met 7% gestegen naar $1.927 per 40ft container.

© Drewry

Na drie weken van dalende tarieven noteert de Drewry World Container Index (WCI) een stijging van 7% tot $1.927 per 40ft-container. De stijging volgt op prijsverhogingen op zowel de Trans-Pacifische als de Azië-Europese handelsroutes.

Op de Transpacific Headhaul herstelden de spottarieven deze week duidelijk. Zo stegen de tarieven van Shanghai naar Los Angeles met 8% tot $2.256 per 40ft-container, terwijl die naar New York met 6% toenamen tot $2.895. Vervoerders passen hun strategie voor General Rate Increases (GRI) aan door vaker kleinere verhogingen door te voeren in plaats van de traditionele tweewekelijkse grote aanpassingen. Deze tactiek blijkt effectief en Drewry verwacht voor de komende week stabiele tarieven.

Ook op de Azië-Europese routes werden dubbele cijfers geboekt: Shanghai-Genua steeg met 15% tot $2.648 per 40ft-container, terwijl Shanghai-Rotterdam met 4% toenam tot $2.241. Hier zijn de tarieven de afgelopen drie weken relatief stabiel gebleven, mede dankzij het inzetten van FAK-verhogingen om de spottarieven te ondersteunen voorafgaand aan de jaarlijkse contractonderhandelingen.

Tegelijkertijd blijft de onzekerheid rond het Suezkanaal de markten beïnvloeden. Eventuele volledige hervattingen van transits zouden extra capaciteit vrijgeven, wat de tarieven geleidelijk zou kunnen drukken. Het effect wordt echter beperkt door mogelijke congestie in de havens als gevolg van de herindeling van de Oost-West-netwerken.

De recente tariefstijgingen laten zien dat vervoerders hun prijsstrategieën verfijnen om marktdruk beter op te vangen, terwijl marktvolatiliteit en logistieke bottlenecks blijven zorgen voor onzekerheid in het containervervoer.

© Drewry

© Drewry

Bron: Drewry

Gerelateerde artikelen → Zie meer