De retailsector staat onder druk door stijgende kosten, toenemende online concurrentie en veranderende klantbehoeften. Tegelijkertijd vergrijst de branche snel: veel ondernemers willen binnen tien jaar stoppen, terwijl opvolgingsregelingen vaak ontbreken.
© Aaron Amat | Dreamstime
ABN AMRO verwacht voor 2026 en 2027 een lichte groei van de consumptie, respectievelijk 1 procent en 1,2 procent. Het consumentenvertrouwen stijgt, maar bestedingen blijven voorzichtig vanwege hogere prijzen voor dagelijkse producten en een hoge spaarquote. De prognose voor de brede retail (detailhandel, groothandel non-food en autohandel/-reparatie) is voor 2026 bijgesteld van 0,5 naar 1 procent volumegroei, met 1,5 procent in 2027.
Fysieke winkels hebben moeite onderscheidend en rendabel te blijven door prijsdruk van onlineplatforms als Bol, Coolblue en Amazon. Hybride klantreizen vragen om investeringen in digitalisering, data-analyse en omnichannelstrategieën. Schaalvoordelen en innovatie zijn cruciaal, waardoor kleinere bedrijven vaker kiezen voor franchise of overname door grotere ketens.
Ook in de autohandel speelt vergrijzing en technologische verandering, zoals elektrificatie, een rol. Investeringen in apparatuur, panden en personeel zijn noodzakelijk om concurrerend te blijven.
Volgens CBS-data is bijna 10 procent van de retailondernemers 65 jaar of ouder, terwijl in de autohandel ruim 12 procent deze leeftijd bereikt. Uit een ABN AMRO/Ipsos-enquête blijkt dat 65 procent van de retailers binnen tien jaar wil stoppen, maar meer dan een kwart nog geen opvolger heeft gevonden. Overname door familie, werknemers of ketens zijn de belangrijkste opties.
Meer informatie:
ABN AMRO
www.abnamro.nl