Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rapport van ABN AMRO

Ondernemers in de interieurbranche opgelet: opvolging hapert ondanks groei

Het vandaag, woensdag 3 december, verschenen rapport van ABN AMRO – getiteld "Sectorprognoses 2026‑2027" – laat zien dat veel ondernemers in de retail en aanverwante sectoren binnen tien jaar willen stoppen, maar dat opvolging vaak ontbreekt. Dat is zorgwekkend, zeker ook de interieurbranche, waar ook nog veel ambachtelijke bedrijven actief zijn.

© Endostock | Dreamstime.com | Dreamstime

ABN AMRO verwacht voor de retailsector, waaronder ook non‑food winkels en meubelzaken, een volumegroei van circa 1 % in 2026 en 1,2 % in 2027. Deze groei wordt gedreven door stijgende koopkracht, herstel van huishoudbestedingen en voorzichtig optimisme bij consumenten.

Tegelijkertijd krijgen veel winkels, ook interieurzaken, te maken met druk door concurrentie, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag. Volgens ABN AMRO is structurele productiviteitsverbetering essentieel om relevant te blijven.

Slechte opvolging bedreigt continuïteit
Wat het rapport extra relevant maakt voor de interieurbranche: "Veel ondernemers willen binnen tien jaar stoppen, maar hebben nog geen opvolging geregeld." Dat betreft niet alleen grote ketens, maar vaak juist kleinere bedrijven, typisch de soort die een groot deel van het interieuraanbod bepaalt.

Voor de branche betekent dat mogelijk:
- verlies van vakkennis en ambachtelijke kwaliteit;
- onzekerheid voor consumenten en handelspartners;
- druk op toeleveranciers en makers, wanneer productie wegvalt.

De interieurbranche leunt grotendeels op maatwerk, vakmanschap, lokale productie en persoonlijk contact, aspecten die kwetsbaar zijn als ondernemers wegvallen en opvolging ontbreekt. Zeker nu veel consumenten waarde hechten aan kwaliteit, ambacht, en duurzame keuzes.

Bovendien versterken trends zoals vergrijzing, stijgende bouwkosten en veranderende woonbehoeften de vraag naar betrouwbare, deskundige aanbieders van meubels en interieur. Maar als de ondernemersbasis niet duurzaam is, kan de branche daar niet op meegroeien.

Wat interieurondernemers en consumenten kunnen doen
Voor ondernemers in meubels, keukens, woninginrichting etc.:
- tijdig nadenken over opvolging of verkoop, aan familie, medewerkers of externe kopers;
- beschreven plannen maken voor overdracht, om continuïteit en kwaliteit te waarborgen;
- investeren in productiviteit, digitalisering of samenwerking, om scherp te blijven.

Bron: Sectorprognoses 2026‑2027

Gerelateerde artikelen → Zie meer