De wereldwijde luxemarkt bevindt zich in 2025 in een cruciale overgangsfase gekenmerkt door ongelijkmatige verdeling over regio's en een veranderende consumentendynamiek, blijkt uit de jaarlijkse Luxury Goods Worldwide Market Study. Het onderzoek werd uitgevoerd door het consultancybedrijf Bain & Company in samenwerking met Altagamma, de Italiaanse branchevereniging van luxeproducenten.
© Studio HENK
De wereldwijde bestedingen aan luxe blijven in 2025 grotendeels stabiel op €1,44 biljoen. Volgens het Bain-Altagamma onderzoek krimpen bestedingen aan luxe in China dit jaar met 3% tot 5% en vindt er een verschuiving plaats richting lokale, meer toegankelijke merken en een verschuiving van luxegoederen naar luxe-ervaringen. De Japanse markt vertraagt na een sterk 2024, mede door afkoelende toerismecijfers.
Door afnemend toerisme als gevolg van een sterke euro en geopolitieke spanningen, noteerde de luxemarkt in Europa in 2025 een krimp van 1% tot 3%. De Amerikaanse markten blijven relatief stabiel (groei van 0% tot 2%) door hernieuwde binnenlandse vraag in de VS en vraaggroei in Mexico en Brazilië.
Het Midden-Oosten blijft de sterkste groeier in de luxesector, met een verwachte groei van 4% tot 6%, gedreven door het toerisme in Dubai en Abu Dhabi en een blijvend sterke vraag uit Saudi-Arabië.
Naast de traditionele luxehubs zorgen nieuwe markten voor een stevige verschuiving in de sector: Het Midden-Oosten, Latijns-Amerika, Zuidoost-Azië, India en Afrika vertegenwoordigen samen een marktwaarde van ongeveer €45 miljard in 2025, vergelijkbaar met Mainland China. De omarming van toegankelijke luxe door Gen Z in Zuidoost-Azië, de snelgroeiende middenklasse in India en opkomende lokale spelers in Afrika, dragen allemaal bij aan het groeiend potentieel van deze markten voor de luxesector, aldus Bain en Altagamma.
Lees hier het gehele artikel over de Bain-Altagamma Luxury Godods Worldwide Market Study
Meer informatie:
Bain & Company
www.bain.com