Nederlandse consumenten kopen vaker online dan in enig ander Europees land. Uit nieuwe cijfers van Eurostat blijkt dat bijna 87 procent van de Nederlanders tussen 17 en 74 jaar in de laatste drie maanden van 2024 een fysiek product of een dienst, zoals vliegtickets, online heeft aangeschaft. Daarmee loopt Nederland voorop, gevolgd door Noorwegen, Zweden, Denemarken en Ierland. Het EU-gemiddelde lag in dezelfde periode op iets meer dan 60 procent, met koopmomenten als Sinterklaas, kerst en Black Friday als belangrijke aanjagers.
© Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime
Regionaal gezien voert de provincie Utrecht de lijst aan, met ruim 90 procent van de inwoners die minstens één keer per kwartaal online iets koopt. Van de tien Europese regio's met de hoogste dichtheid aan online shoppers liggen er zes in Nederland.
© Eurostat
Nederlandse consumenten besteden flink online. Volgens Thuiswinkel.org werd in de eerste helft van 2025 zo'n 17 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten via webshops. Daarbij stijgt ook het grensoverschrijdende shoppen; consumenten bestellen steeds vaker in China. In de eerste helft van 2025 werden 6,5 miljoen bestellingen bij Chinese webwinkels geplaatst, goed voor 196 miljoen euro. Tegelijkertijd nam het aantal bestellingen uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten juist af.
Het beeld laat zien dat Nederland een van de meest digitaal actieve markten van Europa is, zowel nationaal als internationaal, met een hoge frequentie van online aankopen en een groeiende voorkeur voor buitenlandse webshops.
Bron: Volkskrant