Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Utrecht spant de kroon

Nederland Europees koploper in online winkelen

Nederlandse consumenten kopen vaker online dan in enig ander Europees land. Uit nieuwe cijfers van Eurostat blijkt dat bijna 87 procent van de Nederlanders tussen 17 en 74 jaar in de laatste drie maanden van 2024 een fysiek product of een dienst, zoals vliegtickets, online heeft aangeschaft. Daarmee loopt Nederland voorop, gevolgd door Noorwegen, Zweden, Denemarken en Ierland. Het EU-gemiddelde lag in dezelfde periode op iets meer dan 60 procent, met koopmomenten als Sinterklaas, kerst en Black Friday als belangrijke aanjagers.

© Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime

Regionaal gezien voert de provincie Utrecht de lijst aan, met ruim 90 procent van de inwoners die minstens één keer per kwartaal online iets koopt. Van de tien Europese regio's met de hoogste dichtheid aan online shoppers liggen er zes in Nederland.

© Eurostat

Nederlandse consumenten besteden flink online. Volgens Thuiswinkel.org werd in de eerste helft van 2025 zo'n 17 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten via webshops. Daarbij stijgt ook het grensoverschrijdende shoppen; consumenten bestellen steeds vaker in China. In de eerste helft van 2025 werden 6,5 miljoen bestellingen bij Chinese webwinkels geplaatst, goed voor 196 miljoen euro. Tegelijkertijd nam het aantal bestellingen uit het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten juist af.

Het beeld laat zien dat Nederland een van de meest digitaal actieve markten van Europa is, zowel nationaal als internationaal, met een hoge frequentie van online aankopen en een groeiende voorkeur voor buitenlandse webshops.

Bron: Volkskrant

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer