De elfde editie van de Maison&Objet Barometer geeft een overzicht van de afgelopen zes maanden en de verwachtingen voor de komende periode. Ruim 1.400 professionals uit de internationale decor-, design- en lifestylebranche namen deel aan de halfjaarlijkse enquête.
© Maison&Objet
Het jaar 2025 begon met een kwetsbare economie. In Frankrijk drukte een stijgende inflatie de koopkracht en vertraagde de woningbouw. Internationaal hebben nieuwe invoerrechten de export naar de Verenigde Staten beïnvloed. Positieve uitzonderingen zijn de markten in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië, gestimuleerd door vastgoed- en toerismeontwikkeling.
Uit de Barometer blijkt dat zeven van de tien respondenten tussen april en september 2025 een stabiel of stijgend bedrijfsvolume rapporteerden. Retailers voegden gemiddeld vijf nieuwe merken toe aan hun assortiment, met name op het gebied van geuren, wellnessproducten, geschenken en decoratieve items. Meer dan de helft van de retailers beschouwt hun voorraadniveau als normaal, terwijl negen van de tien verwachten in de komende zes maanden nieuwe bestellingen te plaatsen.
Ook merken blijven optimistisch: 87% verwacht nieuwe producten te lanceren, en 78% heeft neutrale of positieve verwachtingen voor hun verkoopcijfers tot maart 2026.
Specifiers, zoals architecten en interieurontwerpers, zagen een stabiele instroom van projecten, met een lichte stijging in residentiële opdrachten in Frankrijk en internationaal. De commerciële sector, inclusief kantoren en hospitality, vertoont eveneens tekenen van herstel, waarbij grote hotelketens en retailinvesteringen bijdragen aan nieuwe designprojecten.Al met al geeft de Maison&Objet Barometer een positief beeld van stabiliteit en voorzichtig herstel in de wereld van interieur en design, ondanks economische onzekerheden.
Meer informatie:
Maison&Objet
www.maison-objet.com