De inflatie in november 2025 was 2,9 procent bij de snelle raming, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Deze raming is berekend op basis van nog onvolledige brongegevens. In oktober was de inflatie 3,1 procent.
© Ivo De | Dreamstime
De inflatie wordt elke maand gemeten als de ontwikkeling van de consumentenprijsindex (CPI) ten opzichte van dezelfde maand in het voorgaande jaar. De CPI geeft ook inzicht in de prijsontwikkeling in vergelijking met een maand eerder. Bij de snelle raming daalden de prijzen voor consumenten in november met 0,8 procent ten opzichte van oktober.
© CBS
Prijsontwikkelingen op korte termijn
Bij de snelle raming daalden de prijzen voor consumenten in november met 0,8 procent ten opzichte van oktober. Een kanttekening bij een vergelijking tussen twee verschillende maanden in het jaar is dat rekening moet worden gehouden met de invloed van het seizoen. Zo is kleding tijdens de uitverkoop goedkoper. De prijzen zijn dan tijdelijk lager, maar dit is geen structurele prijsdaling.
© CBS
Prijsontwikkeling productgroepen
Bij de snelle raming is ook de prijsontwikkeling van een aantal productgroepen bekend. Dit zijn samentellingen van bestedingscategorieën op een bepaald thema, zoals alle diensten. Op 9 december wordt van alle categorieën in de CPI de prijsontwikkeling gepubliceerd.
© CBS
Snelle raming HICP
Het CBS publiceert twee verschillende cijfers voor inflatie. Een op basis van de consumentenprijsindex (CPI) en een op basis van de Europees geharmoniseerde consumentenprijsindex (HICP). De snelle raming van de inflatie in Nederland volgens de HICP was in november 2,6 procent. In oktober was de inflatie volgens de HICP 3,0 procent.
Het belangrijkste verschil tussen de CPI en de HICP voor Nederland is dat de HICP geen rekening houdt met de kosten van het wonen in de eigen woning. In de CPI worden deze kosten berekend aan de hand van de ontwikkeling van woninghuren. Er zijn ook andere verschillen, die in de lange onderzoeksbeschrijving worden toegelicht.
Meer informatie:
CBS
www.cbs.nl