De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is in de week van 28 november weer gedaald, deze week met 2%. De kosten zijn $1.806 per 40ft container. De terugval is voornamelijk het gevolg van lagere spottarieven op de Trans-Pacifische en Azië-Europa handelsroutes.
© Drewry
Op de Transpacific headhaul-route dalen de tarieven voor de derde week op rij. Het vervoer van Shanghai naar New York daalde met 6% tot $2.735 per 40ft container, terwijl de tarieven naar Los Angeles met 4% teruggingen tot $2.089. Volgens Drewry's Container Capacity Insight zal het aantal blank sailings op deze route volgende week afnemen, wat de beschikbare capaciteit vergroot en mogelijk tot een verdere lichte prijsdaling leidt.
Na zes weken van stijgingen daalden de spottarieven op de route Azië-Europa deze week. De tarieven van Shanghai naar Genua en Rotterdam gingen met 1% omlaag, naar respectievelijk $2.300 en $2.165 per 40ft container. Vervoerders proberen de tarieven op te voeren door hogere FAK-niveaus in te voeren van $3.100 tot $4.000 per container vanaf 1 december, ter voorbereiding op het jaarlijkse contractonderhandelingsseizoen.
Daarnaast heeft de nationale staking in België geleid tot verstoring van de havenactiviteiten en verhoogde congestie in Antwerpen. Het verwachte herstel van de doorvaart via het Suezkanaal kan de efficiëntie van de haven verder onder druk zetten, met langere vertragingen en stijgende spottarieven tot gevolg.
Drewry's Container Forecaster verwacht dat het evenwicht tussen vraag en aanbod in de komende kwartalen verzwakt, vooral zodra het normale scheepvaartverkeer door het Suezkanaal volledig wordt hervat.
© Drewry
© Drewry
Bron: Drewry