Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Consumentenbond eist harde maatregelen

Winkels blijven struikelen over garantie

Uit een recent mystery-onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel winkels en fabrikanten nog steeds garantieaanvragen onterecht afwijzen. De Consumentenbond roept de betrokken partijen op om concrete verbetermaatregelen te nemen.

© Dreamstime

Onderzocht werden de winkels Bol, Coolblue, Electro World, EP, Expert en MediaMarkt, evenals fabrikanten AEG, Bosch, Miele en Samsung. Mysteryshoppers legden problemen voor met een 2,5 jaar oude wasmachine van ruim €1.000, met gebreken variërend van een bonkend geluid bij het centrifugeren tot een deurtje dat niet sluit. Bij driekwart van de winkels bleek de gegeven informatie onjuist, bij fabrikanten bijna altijd onvolledig of verkeerd.

Een veelgemaakte fout is dat verkopers beweren dat de garantie standaard na twee jaar vervalt en dat reparatiekosten daarna voor de consument zijn. In Nederland bestaat echter geen vaste garantietermijn; consumenten hebben recht op gratis reparatie of vervanging gedurende de verwachte levensduur van een product. Verkopers mogen klanten ook niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant, aangezien zij wettelijk het aanspreekpunt zijn bij defecte producten.

Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, is het teleurstellend dat eerdere toezeggingen van de winkels geen effect hebben gehad. Daarom eist de Consumentenbond dat de bedrijven uiterlijk 1 januari 2026 hun website aanpassen om klanten volledig te informeren over hun rechten. Daarnaast moeten medewerkers voor 1 juni 2026 worden bijgeschoold en moet een onafhankelijk mystery-onderzoek de kennis onder personeel toetsen. Klanten van wie de garantie onterecht is afgewezen, dienen te worden gecompenseerd.

Meer informatie:
Consumentenbond
www.consumentenbond.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer