Uit een recent mystery-onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat veel winkels en fabrikanten nog steeds garantieaanvragen onterecht afwijzen. De Consumentenbond roept de betrokken partijen op om concrete verbetermaatregelen te nemen.
© Dreamstime
Onderzocht werden de winkels Bol, Coolblue, Electro World, EP, Expert en MediaMarkt, evenals fabrikanten AEG, Bosch, Miele en Samsung. Mysteryshoppers legden problemen voor met een 2,5 jaar oude wasmachine van ruim €1.000, met gebreken variërend van een bonkend geluid bij het centrifugeren tot een deurtje dat niet sluit. Bij driekwart van de winkels bleek de gegeven informatie onjuist, bij fabrikanten bijna altijd onvolledig of verkeerd.
Een veelgemaakte fout is dat verkopers beweren dat de garantie standaard na twee jaar vervalt en dat reparatiekosten daarna voor de consument zijn. In Nederland bestaat echter geen vaste garantietermijn; consumenten hebben recht op gratis reparatie of vervanging gedurende de verwachte levensduur van een product. Verkopers mogen klanten ook niet zomaar doorverwijzen naar de fabrikant, aangezien zij wettelijk het aanspreekpunt zijn bij defecte producten.
Volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, is het teleurstellend dat eerdere toezeggingen van de winkels geen effect hebben gehad. Daarom eist de Consumentenbond dat de bedrijven uiterlijk 1 januari 2026 hun website aanpassen om klanten volledig te informeren over hun rechten. Daarnaast moeten medewerkers voor 1 juni 2026 worden bijgeschoold en moet een onafhankelijk mystery-onderzoek de kennis onder personeel toetsen. Klanten van wie de garantie onterecht is afgewezen, dienen te worden gecompenseerd.
Meer informatie:
Consumentenbond
www.consumentenbond.nl