De Duitse thuiswinkelorganisatie Otto heeft na 46 jaar stilzwijgend zijn activiteiten in Nederland beëindigd. Het concern ziet volgens eigen zeggen onvoldoende economisch perspectief. Inmiddels is ook de Nederlandse webshop offline gehaald.
© Otto
Een retail- en groothandelexpert van de Rabobank stelde eerder dat Otto de concurrentiestrijd verloor van grote spelers zoals Bol, Zalando en platforms uit China, waaronder Shein en AliExpress. Volgens hem bleef het bedrijf te lang vasthouden aan een hybride aanpak zonder duidelijke focus.
Otto stond in Nederland decennialang bekend als een vernieuwende speler. Vanaf de opening van het hoofdkantoor in Tilburg in 1979 werkte het bedrijf met uitgebreide catalogi die twee keer per jaar bij klanten op de mat vielen. Bestellingen werden per post verwerkt en dagelijks fysiek naar het hoofdkantoor in Hamburg vervoerd. De introductie van nieuwe catalogi zorgde steevast voor pieken in de bestellingen.
In de jaren negentig verschoof de aandacht naar telefonische verkoop. Otto beschikte destijds over circa 135 telefonisten, waarvan een groot deel vanuit huis werkte, een vroege vorm van telewerken, waarvoor het bedrijf in 2000 werd beloond met de Telewerken-pioniersprijs.
© Ralf Liebhold | Dreamstime
Met de opkomst van het internet veranderde het speelveld ingrijpend. De traditionele catalogusmodellen van Otto, Wehkamp en Neckermann kwamen onder druk te staan door talloze nieuwe webwinkels. In 2009 leidde dit tot verliezen, waarna Otto het personeelsbestand drastisch terugbracht en zich volledig op online verkoop richtte.
Hoewel er tussen 2017 en 2019 sprake was van omzetgroei, bleven structurele operationele problemen bestaan. Volgens de woordvoerder reageerde het bedrijf uiteindelijk te langzaam op de snel veranderende markt. Hiermee komt een einde aan een tijdperk van een van de pioniers van thuisshoppen in Nederland.
Bron: AD