Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Populariteit Black Friday stagneert, koopjesdagen meer verspreid

De populariteit van Black Friday en Cyber Monday stagneert, terwijl retailers steeds eerder met kortingsacties beginnen. Jongere consumenten en financieel kwetsbare groepen blijven actief deelnemen, maar bij ouderen neemt de belangstelling af. Tegelijkertijd groeit de kritiek op overmatige consumptie en de milieu-impact van deze actieperiodes.

© MartinBergsma | Dreamstime

Uit onderzoek van ABN AMRO en Q&A Retail onder 2.000 Nederlanders blijkt dat 60 procent van de consumenten in 2025 verwacht tijdens Black Friday of Cyber Monday aankopen te doen, vrijwel gelijk aan 2024. Generatie Z is het meest actief (91 procent), terwijl slechts 19 procent van de oudste consumenten deelneemt. Kleding en schoenen zijn de populairste categorieën (53 procent), gevolgd door elektronica (47 procent), cadeauartikelen (38 procent) en drogisterijproducten (33 procent).

De trend naar vroege actieperiodes is duidelijk: sommige retailers starten al vanaf Singles Day begin november, mede om de logistieke druk te spreiden en concurrentie bij te houden. In de praktijk blijkt dat consumenten hun uitgaven meer spreiden; iDEAL registreerde in november 2024 minder betalingen op Black Friday zelf, maar een stijging van 7,5 procent over de hele maand.

Retailers kunnen profiteren door aanbiedingen te spreiden en te combineren met feestdagen zoals Sinterklaas en Kerst. Tegelijkertijd biedt het benadrukken van maatschappelijk verantwoorde keuzes, zoals bij Green Friday, een kans om het merk positief te profileren. Onlinekanalen en social media blijven cruciaal om doelgroepen effectief te bereiken, vooral jongere en financieel kwetsbare consumenten.

Meer informatie:
ABN AMRO
www.abnamro.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer