Luxemeubelmerk Natuzzi SpA heeft zijn niet-geauditeerde resultaten over het tweede kwartaal van 2025 bekendgemaakt en tegelijk plannen onthuld voor een omvangrijke herstructurering van het bedrijf. Het doel: de efficiëntie verhogen en de winstgevendheid herstellen.
© Natuzzi
Volgens interim CEO Pasquale Natuzzi kent het bedrijf een "uitdagende bedrijfsomgeving". Factoren als geopolitieke spanningen, een zwakke Amerikaanse huizenmarkt, een sterkere euro, hoge rentevoeten en aanhoudende Amerikaanse handelstarieven hebben het consumentenvertrouwen aangetast en de vraag naar duurzame meubels vertraagd. Dealers kozen ervoor hun voorraden af te bouwen in plaats van nieuwe orders te plaatsen, wat druk zette op zowel omzet als marges.
In het tweede kwartaal behaalde Natuzzi een omzet van €78,3 miljoen, een daling van 7,2% ten opzichte van vorig jaar. De brutomarge kromp van 38,1% naar 34,0%, mede door lagere verkoopcijfers en de geplande verschuiving van de productie van Natuzzi Editions voor de Noord-Amerikaanse markt van China naar Italië. Het bedrijfsverlies steeg tot €2,7 miljoen, tegenover €0,4 miljoen een jaar eerder, terwijl financieringskosten opliepen tot €3,2 miljoen, vooral door ongunstige wisselkoersen.
Ondanks deze uitdagingen beschikte het bedrijf op 30 juni over €22,8 miljoen aan kasmiddelen, deels dankzij de verkoop van niet-strategische activa in Roemenië en High Point, VS. Tijdens het kwartaal investeerde Natuzzi €4,3 miljoen in de modernisering van zijn Italiaanse productiefaciliteiten.
Het nieuwe herstructureringsplan richt zich op het verlagen van vaste kosten, vergroten van de productieflexibiliteit, uitbesteden van activiteiten met lage toegevoegde waarde, afstoten van niet-kernactiviteiten in Italië en versterken van de kapitaalstructuur. Italië heeft Natuzzi de status van "Nationaal Strategisch Belang" toegekend, en onderhandelingen met lokale instellingen over arbeidsgerelateerde vraagstukken lopen nog.
Om het transformatieproces te ondersteunen, zal de meerderheidsaandeelhouder tot €15 miljoen aan tussentijdse financiering beschikbaar stellen, met de optie om toekomstige transacties om te zetten in aandelen. Daarnaast zet Natuzzi de zoektocht voort naar een nieuwe CEO met herstructureringservaring. Pasquale Natuzzi blijft interim CEO en behoudt zijn rol als Chief Commercial Officer tijdens de overgang.
Ondanks de zwakke consumentenvraag ziet Natuzzi bemoedigende resultaten in nieuwe collecties, wereldwijde marketinginitiatieven en groeimogelijkheden in Italië, Afrika en het Midden-Oosten.
Bron: HFBusiness