Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Containertarieven blijven stabiel

De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is in de week van 21 november gelijk gebleven vergeleken met vorige week. De kosten zijn $1.852 per 40ft container.

© Drewry

Deze stabiliteit is het resultaat van tegengestelde bewegingen op belangrijke handelsroutes: lagere tarieven op de trans-Pacifische route werden gecompenseerd door hogere tarieven tussen Azië en Europa.

Op de Transpacific Headhaul dalen de spotprijzen voor de tweede week op rij. De tarieven van Shanghai naar New York daalden met 10% tot $2.922 per 40ft container, terwijl die naar Los Angeles met 7% daalden tot $2.172. Volgens Drewry's Container Capacity Insight zal het aantal blank sailings op deze route naar verwachting volgende week afnemen, wat tot meer beschikbare capaciteit zal leiden en de tarieven mogelijk verder licht doet dalen.

Op de Azië-Europa handelsroute stijgen de spotprijzen ondertussen voor de zesde week op rij. De tarieven van Shanghai naar Genua stegen met 6% tot $2.319 per 40ft container, en die naar Rotterdam met 8% tot $2.193. Vervoerders proberen de spotprijzen te verhogen door hogere FAK-tarieven (Freight All Kinds) van $3.100 tot $4.000 per 40ft container in te voeren, met ingang van 1 december, voorafgaand aan het nieuwe jaarlijkse contractonderhandelingsseizoen.

Volgens Drewry's Container Forecaster zal het evenwicht tussen vraag en aanbod in de komende kwartalen verzwakken, vooral wanneer de reguliere doorvaart door het Suezkanaal volledig wordt hervat.

© Drewry

© Drewry

Bron: Drewry

Gerelateerde artikelen → Zie meer