De Stichting UitgesprokenZaak.nl heeft een geschil tussen een consument en een ondernemer over de levering van een bank beoordeeld. Partijen hadden afgesproken het conflict via bindend advies te laten behandelen. Na bestudering van de ingediende stukken en een deskundigenrapport, concludeert de bindend adviseur dat de bank niet voldoet aan de overeenkomst en dat ontbinding gerechtvaardigd is.
© Nadzeya Haroshka | Dreamstime
De consument klaagde dat de stiksels van de bank loslieten en dat de bank begon te pluizen. Het primair gevraagde herstel bleek technisch niet mogelijk, vooral bij het hoekelement, waar herstoffering waarschijnlijk tot kleurverschil zou leiden. Gezien de gebreken en eerdere mislukte herstelpogingen, heeft de consument de koop ontbonden en terugbetaling van de betaalde som geëist.
De ondernemer erkende dat de montage en aflevering op bepaalde punten niet correct waren, maar stelde dat een deel van de problemen onvoldoende kon worden vastgesteld zonder terugzending van de bank. De ondernemer bood een leenbank en een nieuwe ophangafspraak aan, en verwees naar de eigen algemene voorwaarden met betrekking tot aansprakelijkheid voor indirecte schade.
Het door de stichting ingeschakelde deskundigenrapport van 21 oktober 2025 concludeerde dat de stiksels bij zowel het 2-zits- als het hoekelement niet correct waren uitgevoerd. Pluizen van de stof werden aangemerkt als normale gebruikssporen. Herstel van de hoes was technisch onmogelijk en zou leiden tot een afwijkende kleur ten opzichte van de rest van de bank.
Op basis van artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek (BW) moet een consumentenproduct aan de overeenkomst beantwoorden. De bindend adviseur stelt vast dat de geleverde bank dit niet doet, gelet op de gebreken aan de stiksels en stiknaad. Omdat de consument de ondernemer voldoende gelegenheid heeft geboden om herstel of vervanging uit te voeren, zijn de voorwaarden voor ontbinding vervuld.
Het bindend advies luidt dat de overeenkomst als ontbonden wordt beschouwd. De ondernemer moet de volledige aankoopprijs van €2.880,- terugbetalen en de bank ophalen bij de consument, met een afspraak hierover binnen vier weken na heden. Daarnaast dient de ondernemer de door de consument betaalde geschilkosten van €260,- te vergoeden. Eventuele behandelingskosten zijn verschuldigd conform het tarief in het geschillensysteem.
De bindend adviseur verklaart de klacht gegrond en wijst alle overige vorderingen af, waaronder aanvullende schadeclaims die niet concreet waren onderbouwd. Partijen krijgen de mogelijkheid de ontbinding volledig of gedeeltelijk te effectueren, maar gezien de technische beperkingen van herstel is volledige ontbinding de praktische uitkomst. Het bindend advies is vastgesteld op 13 november 2025 en geeft hiermee een duidelijke richtlijn voor de afwikkeling van het geschil.
Meer informatie:
UitgesprokenZaak.nl
www.uitgesprokenzaak.nl