Hoewel de Nederlandse markt momenteel geen wilde sprongen maakt, kijkt Patrick Janssens, mede-eigenaar van Janssens Oriënt Tilburg, met tevredenheid terug op het afgelopen jaar. "Het kan altijd beter", zegt hij nuchter, "maar we hebben een aantal mooie nieuwe klanten toegevoegd." De grootste verrassing? De forse groei in projectmatige opdrachten.
Waar Janssens Oriënt Tilburg traditioneel veel levert aan retailers, ziet het bedrijf nu steeds meer aanvragen vanuit de projectmarkt. "We hebben dit jaar opvallend veel nieuwe klanten gekregen die expatwoningen, vakantieparken, vakantiehuizen en hotels inrichten. Niet alleen in Nederland, maar ook in het buitenland", vertelt Janssens.
Daarnaast lopen er onderhandelingen met grotere partijen en weten ook retailers uit Oost-Europa het Tilburgse bedrijf beter te vinden. "Vaak komen ze via meubelconnecties bij ons terecht. Ze lopen vast bij hun huidige leveranciers en komen dan bij ons uit. Onze flexibiliteit, vooral op het gebied van maatwerk, is echt onze kracht."
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
<<< Patrick en Michael Janssens bij een van de exclusievere vloerkleden: Burra Bagh uit de collectie Shalimar, gemaakt van handgesponnen wol en goed voor circa 200.000 knopen per vierkante meter.
Nederlandse markt blijft voorzichtig
De binnenlandse markt laat echter een gemengd beeld zien. Vooral de grotere ketens en groothandelsbedrijven hebben het lastig. "En dat merken wij ook. Vernieuwingen die we presenteren worden niet meteen opgepikt. Veel retailers hebben simpelweg nog voldoende voorraad."
Toch is 2025 voor Janssens Oriënt Tilburg duidelijk beter dan 2024. "We zijn tevreden met hoe het gaat. Natuurlijk werken we elke dag aan verbetering. We zijn constant in beweging: nieuwe producten, nieuwe grondstoffen, nieuwe markten."
Advies aan retailers: 'Blijf bewegen'
Opvallend is de groei in online verkoop, terwijl fysieke winkels juist wat inleveren. Janssens heeft een duidelijke boodschap voor winkeliers: blijf actief. "Zorg dat je zichtbaar blijft. Niet alleen online, maar verander ook regelmatig je etalage. Een afwachtende houding helpt je niet."
Janssens Oriënt Tilburg produceert alles in eigen beheer, waardoor het bedrijf razendsnel kan schakelen. "Of iemand één vloerkleed koopt of een hele container, iedereen is even belangrijk. We helpen iedere klant zo goed mogelijk aan precies wat ze zoeken."
Volgens Patrick groeit de behoefte aan duurzame, hoogwaardige vloerkleden. "Online word je overspoeld met kleden die na een half jaar weggegooid kunnen worden. Dat is niet wat wij willen. Steeds meer consumenten kiezen voor betere kwaliteiten die lang meegaan."
Robotisering neemt toe
Door het tekort aan ambachtslieden, vooral in productielanden als India, neemt robotisering in de tapijtindustrie toe. "Met een machine kan bijna alles, poolhoogte, dichtheid, noem maar op. Maar die menselijke touch blijft noodzakelijk, en dat stemt ons positief."
Innovatie is belangrijk, maar commercie blijft leidend. "We blijven vooral in de veilige kleuren en designs zitten, omdat die het best verkopen. Maar we blijven vernieuwen, dat is waar onze vakkennis tot zijn recht komt."
Druk op prijzen
De markt verandert, en dat merken producenten direct. "De dollar is zwakker, containers worden in dollars betaald, net als grondstoffen. In productielanden stijgen de lonen, energiekosten en huisvestingskosten. Dat zet prijzen onder druk", legt Janssens uit.
Toch blijft productie in landen als India voorlopig het meest rendabel. "In Europa is dat bijna niet meer mogelijk."
Wat Patrick Janssens persoonlijk drijft, is de dynamiek van het ondernemerschap. "Elke dag is anders. Het is onze uitdaging om vloerkleden te ontwikkelen waar klanten blij van worden én waar ze iets aan kunnen verdienen."
Daarbij speelt culturele diversiteit een rol. "Het is prachtig om met mensen uit verschillende culturen iets te maken dat overal ter wereld aanslaat. Voor al die typen mensen een passend kleed ontwerpen, dát is de kunst."
En dan is er nog iets anders: het plezier van succes. "Succesvolle kleden maken, samen tot iets moois komen… daar krijg je nooit genoeg van. Het werkt zelfs verslavend", besluit hij.
© Leo Elenbaas | Wonen360.nlDe gebroeders Patrick (links) en Michael Janssens poserend bij een laatste nieuwe ontwikkeling: met de hand geknoopt vloerkleed Amba gemaakt van handgesponnen wol en natuurzijde, goed voor zo'n 180.000 knopen per m2.
Meer informatie:
Janssens Oriënt Tilburg
Zevenheuvelenweg 2
5048 AN Tilburg
013 468 59 41
www.janssens-orient.nl
Carpet Rebel
www.carpetrebel.com
Perez Vloerkleden
www.perezvloerkleden.nl