Oscar de Bok, sinds deze zomer ceo van DHL Global Forwarding, schetst een logistieke sector die steeds gevoeliger is voor mondiale handelsspanningen. "Mensen vergelijken het vaak met de coronacrisis, maar de golven zijn anders, waardoor meer bevoorradingsketens worden verstoord", zegt Oscar vanuit de nieuwe DHL-hub op Frankfurt Airport, die 24.500 m² groot is en tot 300.000 ton vracht kan verwerken.
© Oscar de Bok
In een onvoorspelbare markt betekent dit dat transportcapaciteit dagelijks moet worden aangepast. Soms is extra capaciteit nodig in Vietnam, een andere keer in Taiwan. "Op elke verandering moet je direct reageren. Freight forwarding speelt daarin een sleutelrol", legt Oscar uit. Ook contracten zijn dynamischer dan ooit: prijsfluctuaties op de spotmarkt vereisen flexibiliteit van zowel DHL als klanten.
Ondanks de turbulentie groeit de wereldhandel nog steeds, met verschuivingen van stromen van Azië naar Zuid-Amerika en een afname richting de VS. DHL investeert in twintig groeimarkten, waaronder Saoedi-Arabië, Mexico en Vietnam, en in sectoren zoals farmacie, waar logistiek steeds patiëntspecifieker wordt en transport volledig temperatuurgecontroleerd verloopt. Daarnaast groeit de logistiek voor windenergie en datacenters snel.
AI speelt een steeds grotere rol bij douane-inklaring en contractbeheer, waardoor productiviteit kan stijgen met 20 tot 40 procent en arbeidsintensieve taken worden verminderd.
Oscar benadrukt het belang van logistiek voor Nederland en Europa. Door de brexit en verplaatsing van logistieke centra richting Oost-Europa verschuift het zwaartepunt van de sector. "Technologische doorbraken gaan sneller dan ooit. Nederland moet daar actief bij betrokken blijven om kansen niet te missen."
Bron: FD