Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Container Index daalt na 4 weken van stijging

De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is in de week van 14 november met 5% gedaald naar $1.859 per 40ft container. Na vier weken van prijsstijgingen daalt het nu toch weer, zoals Drewry vorige week had voorspeld.

© Drewry

De spotprijzen op de Transpacific Headhaul registreerden deze week dubbele cijferdalingen. Zo daalden de tarieven van Shanghai naar New York met 15% tot $3.254 per 40ft container, terwijl die naar Los Angeles met 12% daalden tot $2.328. Volgens Drewry is de oorzaak de afnemende vraag, nu retailers hun voorraden voor de feestdagen grotendeels hebben ingekocht. Hoewel vervoerders de tarieven tijdelijk konden handhaven via General Rate Increases (GRI's), was het effect kortstondig. Voor de komende week wordt een lichte daling of stabiele tarieven verwacht.

Op de route van Azië naar Europa stegen de spotprijzen juist licht. De tarieven van Shanghai naar Genua stegen met 4% tot $2.193 en die naar Rotterdam met 3% tot $2.028 per 40ft container. Vervoerders proberen de tarieven op deze route op te krikken door hogere FAK-tarieven (Free Alongside Ship) van $3.000 tot $3.650 in te voeren, ingangsdatum 15 november, ter voorbereiding op het nieuwe jaarlijkse contractonderhandelingsseizoen.

Drewry's Container Forecaster waarschuwt dat het evenwicht tussen vraag en aanbod in de komende kwartalen kan verzwakken, vooral wanneer de normale doorvaart via het Suezkanaal volledig wordt hervat.

© Drewry

© Drewry

Bron: Drewry

Gerelateerde artikelen → Zie meer