Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hogere omzet keuken- en vloerenwinkels

In het derde kwartaal van 2025 zette de detailhandel 4,1 procent meer om dan een jaar eerder. Het verkoopvolume is 2 procent groter. Doe-het-zelfzaken en keuken- en vloerenwinkels zagen hun omzet met 2,0% toenemen, terwijl hun verkoopvolume met 0,4% steeg.

Daarnaast gaan minder detailhandelaren failliet. Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

© CBS© van de Scheur Interieurbouw

Winkels in voeding en genotmiddelen draaien 3,8 procent meer omzet dan een jaar eerder. De omzet van supermarkten stijgt met 4,5 procent, terwijl de omzet van voedingsspeciaalzaken – zoals viswinkels en bakkerijen – daalt met 1,0 procent. Tegelijkertijd stijgen de prijzen. De volumeontwikkeling binnen de supermarktbranche is 0,7 procent, en de volumeontwikkeling van de voedingsspeciaalzaken is -3,9 procent. De cijfers zijn gecorrigeerd voor kalendereffecten.

Meer omzet non-food winkels
Winkels in non-food boeken 4,2 procent meer omzet vergeleken met het derde kwartaal van 2024. Ook stijgt het verkoopvolume (2,9 procent). Vooral winkels in recreatieartikelen, kledingwinkels en drogisterijen behalen een hogere omzet. Winkels in overige huishoudartikelen en winkels in consumentenelektronica boeken juist minder omzet (-2,2 procent en -4,5 procent). De volumeontwikkeling van de twee laatstgenoemde categorieën is respectievelijk -4,7 procent en -2,7 procent.

© CBS

Meer online-omzet
Detailhandelaren boeken meer online-omzet (5,6 procent) dan in dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen is dat zelfs 7,8 procent. Detaillisten die hun producten zowel online als in een fysieke winkel verkopen (multichannelers), boeken 2,4 procent meer omzet.

© CBS

Minder faillissementen
In het derde kwartaal zijn 66 detailhandelaren failliet verklaard, 40 procent minder dan in dezelfde periode het jaar ervoor, 7 procent van het totaal aantal faillissementen. In totaal zijn er 920 bedrijven failliet verklaard. Een jaar eerder waren er ruim 1 100 faillissementen, waarvan ongeveer 10 procent detailhandelaren.

© CBS

Opnieuw negatief ondernemersvertrouwen
Het ondernemersvertrouwen van de detailhandel is -4,8 procent aan het begin van het vierde kwartaal, en is daarmee bijna gelijk aan het sentiment over het derde kwartaal. Ondernemers zijn negatiever over de ontwikkeling van het economisch klimaat (-7,1 procent) dan over de verwachting voor het economisch klimaat (-2,5 procent). Het ondernemersvertrouwen is negatief sinds het eerste kwartaal van 2022. In 2023 groeit het vertrouwen, maar ook in het laatste kwartaal van 2025 is dit nog niet positief.

Wel hebben ondernemers positieve investeringsverwachtingen voor 2026. Aan het begin van het vierde kwartaal verwacht per saldo 5,7 procent van de ondernemers meer te investeren in 2026 dan in 2025. Vorig jaar waren ondernemers, met een saldo van -6,6, nog negatief over hun investeringen in het volgende jaar.

© CBS

Meer informatie:
CBS
www.cbs.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer