Wat ooit begon als één dag vol kortingen, is inmiddels uitgegroeid tot een wekenlange kortingsperiode. Hoewel Black Friday officieel pas eind november plaatsvindt, starten veel winkels tegenwoordig al begin van de maand met aanbiedingen. De reden: de felle concurrentie en de wens om consumenten eerder te verleiden tot aankopen.
© Pop Nukoonrat | Dreamstime
Volgens cijfers van Currence, het bedrijf achter betaaldienst iDEAL, nam het aantal transacties in de week rond Black Friday vorig jaar met 12 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. Opvallend genoeg was Black Friday zelf niet langer de drukste dag; de piek lag enkele dagen eerder.
Retaildeskundige Dirk Mulder (ING) ziet dat winkels elkaar aanzetten tot vroegtijdige acties: "Als één partij begint, volgen de anderen snel." Ook marketingdocent Niels Holtrop (Universiteit Maastricht) bevestigt dit effect: "Niet meedoen is vaak geen optie, zeker niet in sectoren waar concurrenten al eerder starten."
Winkelformules als Karwei verlengen daarom hun actieperiodes. "Consumenten beginnen steeds eerder met zoeken naar deals. Elke euro kan maar één keer worden uitgegeven," aldus marketingdirecteur Wienke Truijen.
© NOS
Volgens consumentendeskundigen speelt niet alleen prijs een rol, maar ook psychologie. Hoogleraar Caroline Goukens (Universiteit Maastricht) stelt dat koopjes een gevoel van slimheid en urgentie oproepen: "Het is het 'nu of nooit'-principe."
Ondanks kritiek op overconsumptie en misleidende kortingen blijft Black Friday voor veel winkels een belangrijk moment in het jaar, een startschot voor de feestdagenaankopen.
Bron: NOS