Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coolen en Kemps analyseerden octrooiaanvragen: met patenten de concurrent op afstand houden

Hoe innovatief zijn de bedrijven in de Makers Top 100 gemeten aan hun octrooiaanvragen? En waarom is het aanvragen van patenten cruciaal voor maakbedrijven?

Volgens Marco Coolen, European patent attorney en partner bij AOMB, zijn bedrijfsgeheimen alleen waardevol als ze goed beschermd worden. "Een octrooi kan een stille kracht zijn die concurrenten afschrikt, maar uiteindelijk bepaalt de rechter hoe sterk het patent echt is."

© ABN AMRO
Marco Coolen (links), European patent attorney en partner bij AOMB en David Kemps, Sector banker industrie.

Samen met David Kemps van ABN AMRO analyseerde Coolen de octrooiaanvragen van de top 100. Daaruit blijkt dat 63 bedrijven in de afgelopen jaren actief waren met patenten. Ongeveer vijftien bedrijven doen dit structureel, een grotere groep af en toe, en een deel heeft slechts enkele aanvragen. Grote bedrijven zoals Philips, NXP, Signify en ASML voeren de lijst aan, vaak met eigen octrooigemachtigden in dienst. Deze specialisten begeleiden de aanvragen, formuleren claims en zorgen dat octrooien strategisch worden ingezet.

Een standaardpatent is twintig jaar geldig vanaf de indieningsdatum, mits jaarlijks instandhoudingskosten worden betaald. Patenten beschermen innovaties, houden concurrenten op afstand en kunnen inkomsten genereren via licenties. Voor investeerders bieden ze juridische zekerheid over de uniciteit van producten of technieken.

Coolen en Kemps benadrukken dat een sterke octrooiaanvraag om strategisch inzicht vraagt: de innovatie moet nieuw zijn, goed gedocumenteerd en zorgvuldig in de claims geformuleerd. Tegelijk is het niet altijd voordelig een patent aan te vragen; sommige interne procesinnovaties zijn beter geheim te houden. Het onderzoek toont dat zowel bekende namen als onverwachte spelers actief inzetten op intel

Meer informatie:
ABN AMRO
www.abnamro.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer