Huishoudens gaven in september 2025 bijna 1 procent meer uit dan een jaar eerder, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS. De groei komt vooral door een stijgende vraag naar diensten, zoals vervoer, communicatie en recreatie.
© T.w. Van Urk | Dreamstime
De totale consumptie nam met 0,8 procent toe, gecorrigeerd voor prijsveranderingen en koopdagen. Diensten vormen inmiddels meer dan de helft van alle binnenlandse bestedingen door huishoudens.
De uitgaven aan diensten stegen met 1,2 procent ten opzichte van september 2024. Consumenten besteedden daarnaast iets meer aan duurzame goederen (+0,2 procent), waaronder elektrische apparaten en kleding.
© Funda.nl
De categorie overige goederen (zoals persoonlijke verzorging en energie) liet een lichte plus van 0,4 procent zien. Alleen de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen namen iets af (-0,3 procent).
Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor consumptie in oktober "minder ongunstig" dan een maand eerder. Dat komt vooral doordat aandelenkoersen aantrokken en consumenten positiever werden over hun financiële situatie voor de komende 12 maanden.
© Funda.nl
Voor ondernemers in de woon- en interieurbranche zijn dit signalen dat consumentenbestedingen zich stabiliseren na een periode van wisselvalligheid. Vooral de lichte stijging bij duurzame goederen kan wijzen op een voorzichtige heropleving in de vraag naar woninginrichting en designproducten.
Meer informatie:
CBS
www.cbs.nl