Vrijdag 31 oktober was een bijzondere dag voor de meubel- en interieurbouwbranche: Kees Hoogendijk beleefde zijn laatste werkdag bij Koninklijke CBM. Na 12,5 jaar directeurschap zwaait hij af en laat hij een brancheorganisatie achter die sterker, innovatiever en duurzamer is dan ooit. Voor Wonen360 blikt hij terug op zijn carrière, de uitdagingen die hij overwon, en de trends die volgens hem de toekomst van de branche bepalen.
© Koninklijke CBM
"Bij mijn aantreden in juli 2013 zat de meubelindustrie en interieurbouw in een diep dal", vertelt Kees. "In twee opeenvolgende financiële crisissen raakte de branche de helft van de werkgelegenheid kwijt en 40 procent van de bedrijven. Het ledenaantal van CBM daalde van 600 naar 425 leden en in twee reorganisatierondes moesten we afscheid nemen van de helft van onze medewerkers."
Zijn missie was duidelijk: "Ontwikkel een nieuwe koers voor de branche en jaag innovatie aan." Samen met adjunct-directeur Kees Zwetsloot en het gehalveerde team stond hij voor de uitdaging de brancheorganisatie opnieuw uit te vinden. "Als ik terugkijk op de afgelopen 12,5 jaar dan durf ik met gepaste trots te zeggen dat we daar als directie en medewerkers goed in geslaagd zijn. We hebben de weg omhoog weten te vinden."
Projecten en prestaties
Hoogendijk noemt de focus op innovatie, duurzaamheid en circulariteit als kern van zijn werk bij CBM. "We hebben twee stichtingen opgericht: Stichting Matrasrecycling Nederland (MRN) om matrassen te recyclen, inmiddels ver boven de 1,7 miljoen gerecycleerde matrassen, en stichting Wood Loop om houtresten en afval van spaanplaat en MDF in te zamelen en te recyclen, zodat er nieuwe platen van gemaakt kunnen worden."
Zijn inspanningen werden beloond: "Vorig jaar kreeg CBM twee mooie prijzen uitgereikt, de circulaire award voor Wood Loop en de Mans LeJeune award voor ons branchebeleid inzake duurzaamheid en circulariteit."
Het gouden duo
De samenwerking met adjunct-directeur Kees Zwetsloot beschrijft Hoogendijk als bijzonder complementair: "Kees en ik zijn twee verschillende types. Daar hadden we geen last van, sterker nog we vulden elkaar uitstekend aan. Ik doe de lobby in Nederland en Europa en probeer nieuwe projecten aan te jagen; ik zit meer aan het gaspedaal. Kees bewaakt de financiën, ontwikkelt businessmodellen en zorgt voor de realisatie van de plannen. Doordat hij meer aan het rempedaal zit, vliegt onze auto niet uit de bocht. Een gouden duo dus."
© Koninklijke CBM
Netwerken op events, zoals bij Auping, was wel besteed aan Kees Hoogendijk (rechts).
Veranderingen in de branche
Volgens Hoogendijk is de belangrijkste verandering in de meubelindustrie en interieurbouw de toenemende bereidheid van bedrijven om samen te werken. "In het verleden was innovatie vooral een zaak van individuele bedrijven, CBM speelde slechts een beperkte rol. Maar bij duurzaamheid en circulariteit realiseren ondernemers zich dat je dat nooit in je eentje voor elkaar krijgt. Daar zijn nieuwe vormen van ketensamenwerking voor nodig, tussen bedrijven die voorheen elkaars concurrenten waren. Wij zijn als onafhankelijke partij bij uitstek in staat om ketensamenwerking handen en voeten te geven in onze circulaire projecten."
Professionaliteit en ondersteuning
Hoogendijk ziet CBM als een belangrijke factor in de professionalisering van de branche: "Duurzame inzetbaarheid is een belangrijk thema waar CBM veel aandacht aan besteedt. Wij stimuleren samen met het expertisecentrum Meubel de her-, om- en bijscholing van medewerkers, zodat ze mee kunnen met de nieuwste ontwikkelingen. Daarnaast lichten wij onze leden voor over veilige en professionele werkomgevingen die voldoen aan wet- en regelgeving rond arbo, veiligheid, milieu en duurzaamheid. De meeste bedrijven in onze branche hebben een actuele RI&E. Verder ondersteunen we onze leden met incassodienstverlening en collectieve voordeelregelingen, zodat zij zich kunnen richten op ondernemen.
Door de bijeenkomsten die wij organiseren, doen de leden kennis en inspiratie op en kunnen ze elkaar ontmoeten. Daar zijn al heel wat samenwerkingen uit voortgekomen."
Uitdagingen en doorbraken
Circulair en duurzaam ondernemen was niet vanzelfsprekend. "In het begin hoorde je vooral dat consumenten en klanten niet bereid zijn meer te betalen voor duurzame meubelen. Het heeft heel wat tijd gekost om de houding rond circulariteit positief te beïnvloeden. Inmiddels zijn er steeds meer ondernemers die willen meedoen met Wood Loop en aangeven dat ze makkelijker opdrachten binnenhalen als ze kunnen aantonen dat ze aan recycling en hergebruik doen. Dat is de keerzijde van de circulaire medaille, het kan ook geld opleveren."
Advies aan zijn opvolger
Over zijn opvolger Jelle Boonstra zegt Hoogendijk: "Jelle heeft net als ik een verleden in de wereld van brancheorganisaties. Dat is een groot voordeel. Net als bij mijn start staat de meubelindustrie en interieurbouw ook nu weer voor grote uitdagingen: hoe houden we een goede meubel-maakindustrie in Nederland? Hoe realiseren we met dalende studentenaantallen voldoende instroom in onze meubelopleidingen? Wat wordt het effect van kunstmatige intelligentie op het ondernemerschap in onze bedrijven? Maar het belangrijkste advies dat ik Jelle wil meegeven is vooral dat hij moet genieten van zijn nieuwe baan in deze mooie branche. Het is echt een wereldbaan. Ik wens hem veel succes de komende jaren."
Privé en plannen
Het combineren van werk en privé verliep volgens Hoogendijk zonder problemen. "Als eindverantwoordelijke neem je je werk altijd mee naar huis. Dat hoort er gewoon bij. Wat ik het meest ga missen zijn de mooie gesprekken en de warme contacten met de medewerkers van CBM, daar kreeg ik veel energie van."
En hoe ziet zijn pensioen eruit? "Ik ben niet echt een persoon om stil te zitten. Wie weet pak ik nog wel een kleine rol bij een branche of een raad van toezicht. En verder ben ik mijn hele leven al met muziek bezig. Daar krijg ik nu alle tijd voor. Ik heb me inmiddels ook aangemeld bij een symfonieorkest. Verder wordt het reizen, sporten en lekker eten met een goed glas wijn."
Blik op de toekomst
Tot slot deelt Hoogendijk zijn visie op de komende jaren: "Ketensamenwerking wordt steeds belangrijker, niet alleen binnen onze branche, maar ook met aanpalende brancheorganisaties in de maakindustrie. Recent zijn we samen met de Metaalunie een project gestart om een instrument te ontwikkelen waarmee we de milieu-impact van onze producten eenvoudig kunnen bepalen. Komende jaren wordt het steeds belangrijker om krachten te bundelen en samen te werken aan behoud en uitbouw van de maakindustrie in Nederland."
Meer informatie:
Koninklijke CBM
www.cbm.nl