Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Sectorspecialist Retail Henk Hofstede: 'Duurzaam gedrag bereik je met verleiding, niet met feiten'

Wie consumenten wil bewegen tot duurzamere keuzes, bereikt meer met positieve verleiding dan met het benadrukken van feiten en risico's. Dit bleek uit recente bezoeken aan het Sustainable Retail-event van RetailTrends en Q&A Retail, én een college The Future of Marketing aan de Universiteit van Amsterdam.

© Dreamstime

Op het retail-event werd duidelijk dat duurzaamheid voor retailers geen keuze meer is, maar een randvoorwaarde voor toekomstbestendigheid. Klanten kiezen echter vaker op basis van gemak, prijs, kwaliteit en service dan op basis van idealen. Succesvolle strategieën richten zich daarom op slimme framing: duurzaamheid wordt aantrekkelijk gemaakt door het te koppelen aan plezier, gemak, besparing of status. HEMA werkt bijvoorbeeld met de vijf G's, goedkoop, gezellig, gemakkelijk, gaaf en goed, waarbij 'goed' staat voor duurzame materialen en langere levensduur. Ook Dille & Kamille en Action tonen dat het instellen van duurzame producten als standaard, zogenaamde 'defaults', gedragsverandering bevordert.

Onderzoek bevestigt dit: diepgewortelde evolutionaire gedragingen zoals kortetermijndenken, eigenbelang en kuddegedrag werken tegen feitelijke kennis over klimaat en biodiversiteit in. Tegelijk bieden ze kansen: zichtbaar en sociaal aantrekkelijk duurzaam gedrag, gekoppeld aan status en concreet voordeel, wordt sneller overgenomen.

Effectieve communicatie combineert verleiding, geloofwaardigheid en standaardisatie. Door de duurzame keuze aantrekkelijk en vanzelfsprekend te maken, wordt deze uiteindelijk de norm. Retailers en bedrijven hoeven consumenten daarmee niet te manipuleren; ze maken de beste keuze gewoon de makkelijkste en meest gewenste optie.

Meer informatie:
ABN AMRO
www.abnamro.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer