Na een succesvolle huisshow in Cuijk, waar bert plantagie, Dutch Originals en They & Me zich gezamenlijk presenteerden, richt de Plantagie Group de blik nu op Brussel. Op de Meubelbeurs presenteert het bedrijf zich dit keer met een scherpe focus op één merk: bert plantagie. Toch blijft het grotere verhaal over veelzijdigheid, maatwerk en Europese ambities voelbaar in alles wat ze laten zien. CEO Maikel Ruijs licht toe hoe de groep inspeelt op lokale smaken, internationale groei en de blijvende vraag naar beleving en kwaliteit.
© bert plantagieMaikel Ruijs, CEO van de Plantagie Group, samen met productontwikkelaars Bjorn Scheers en Mark de Veer, bij de romp van nieuwe stoel Jack (te zien in Brussel).
"In internationaal opzicht richten we ons nu vooral op bert plantagie; meubelen uit deze collectie worden verkocht op meer dan 1.000 plekken in Europa", vertelt Maikel Ruijs, CEO van de Plantagie Group. "In Brussel komen veel klanten uit Nederland, België en Duitsland, markten waar we met bert plantagie al actief zijn. Het voelt logisch om ons daar op deze collectie te focussen."
Toch benadrukt Ruijs dat het bedrijf verder kijkt dan de grenzen van dit ene merk. "We sluiten niet uit dat we op de middellange termijn met alle drie onze merken (bert plantagie, Dutch Originals en They & Me) op internationale podia te zien zijn." Op de beurs zal bovendien een delegatie aanwezig zijn van Westgarth Furniture, de nieuwe verkooppartner van de groep voor het Verenigd Koninkrijk.
BelChique
Tijdens de huisshow in Cuijk stond alles in het teken van 'Smaak', met het motto Make it yours!. Dat thema krijgt in Brussel een vervolg, zij het met een lokale twist. "De bert plantagie-collectie is en blijft superveelzijdig. Make it yours! zit in ons DNA", zegt Ruijs. "Maar een persoonlijke stijl kan ook ingetogen zijn. We merken dat daar in bijvoorbeeld België sterk behoefte aan is: minder kleur, meer diepgang met mooie materialen. Vandaar dat we het thema voor de standbouw en styling intern 'Belchique' hebben gedoopt."
Volgens Ruijs ligt de nadruk dit keer niet zozeer op kleur, maar op de flexibiliteit van het meubilair. "We laten onder andere een modulaire elementenbank en nieuwe uitschuiftafels zien; meubels die met je meegroeien. Ze faciliteren samenzijn, het meemaken van mooie momenten, het creëren van herinneringen. Daar ligt momenteel ook de focus van onze eindklanten."
© They & Me
Demi Plantagie poserend bij de collectie van het label They & Me.
Jong, kleurrijk en vol energie
Het jongste merk van de groep, They & Me, ontwikkelt zich in rap tempo tot een volwassen label. "They & Me brengt een frisse, jonge en kleurrijke energie in ons portfolio", aldus Ruijs. "Het afgelopen jaar hebben we actief nieuwe partners benaderd en ons dealernetwerk stap voor stap uitgebreid. Die lijn trekken we in 2026 graag door, met als belangrijke aftrap onze deelname aan Destination Design in januari. Daarmee willen we They & Me nog scherper op de kaart zetten."
© Dutch Originals
COO Jeroen Verweij en CEO Maikel Ruijs bij de Gispen Classics 1401, 101 en 412S.
Design met een spotlight
Ook Dutch Originals timmert stevig aan de weg met een vernieuwde positionering en een sterk concept: Take a Seat in the Spotlight. "De Gispen Classics werden in Duitsland buitengewoon goed ontvangen", vertelt Ruijs. "Veel retailers hebben het Spotlight-concept al geadopteerd en we zijn nog met een aantal partijen in gesprek."
Artistieke leiding komt van Richard Hutten, die volgens Ruijs "juist zoekt naar manieren om dit merk op een nieuwe manier te laten zien". Nieuwe in-store concepten zullen niet in Brussel, maar in de nieuwe showroom in Culemborg worden gepresenteerd. "Daar tonen we op 600 m² de Dutch Originals-collectie, naast diverse modellen van bert plantagie en They & Me die speciaal voor de projectenmarkt zijn geselecteerd."
Duurzame diversiteit
Of het nu gaat om iconisch design, luxe afwerking of speelse kleur: elk merk binnen de Plantagie Group heeft een eigen signatuur. "De personalisatiemogelijkheden zijn verankerd in onze productieprocessen en in het DNA van de hele groep", legt Ruijs uit. "Bij Dutch Originals werken we met een Art Director om ontwerpen van artistiek niveau te realiseren, terwijl de stofcollectie van They & Me uitsluitend duurzame materialen bevat. Bij bert plantagie bieden we juist extra luxe, met rijke stofferingen en tal van lederopties. Kwalitatief zijn de meubels allemaal sterk, maar qua karakter des te diverser. Die diversiteit zullen we blijven benadrukken."
Met een combinatie van lokale finesse, internationale ambitie en een onverwoestbare focus op persoonlijke stijl, laat de Plantagie Group in Brussel zien wat modern Europees meubelontwerp betekent: duurzaam, veelzijdig en vol karakter.
Meer informatie:
Bert Plantagie B.V.
Laagveld 10
5431 NX Cuijk
+31 (0)485 313247
bert plantagie
[email protected]
www.bertplantagie.com
Dutch Originals
[email protected]
www.dutchoriginals.com
They & Me
[email protected]
www.theyandme.com