Signify, het voormalige Philips Licht, werkt aan een herziening van de bedrijfsstrategie onder leiding van de nieuwe topman As Tempelman. Hij trad negen weken geleden aan en stelt dat het bedrijf beter moet presteren in een uitdagende markt. "We hebben de afgelopen jaren te weinig groei gezien en de resultaten waren wisselend", aldus As tijdens de toelichting op de recente kwartaalcijfers.
© Signify
Signify produceert onder meer consumentenverlichting onder de naam Philips, slimme verlichting zoals Hue en 3D-geprinte lampen voor winkels. Daarnaast levert het verlichting voor de zakelijke markt, waaronder straat- en kantoorverlichting en lichtoplossingen voor de tuinbouwsector.
De onderneming sloot de afgelopen jaren een groot aantal fabrieken voor conventionele verlichting. Waar dit er ooit meer dan dertig waren, blijven er nu nog drie over. Recent werd opnieuw een reorganisatie aangekondigd, onder andere in de fabriek in Turnhout. Kostenbeheersing blijft volgens As noodzakelijk om winst en kasstroom te versterken.
Hoewel de topman aangeeft dat Signify toewerkt naar een scherpere strategische focus, wil hij nog geen concrete keuzes benoemen. Ook onderzoekt het bedrijf in hoeveel landen het actief wil blijven; momenteel zijn dat er meer dan zeventig. In het midden van volgend jaar volgt tijdens een Capital Markets Day meer duidelijkheid over de koers voor de komende jaren.
As benadrukt dat Signify beschikt over sterke innovatiecapaciteit en betrokken medewerkers, en dat het bedrijf de bedrijfsvoering verder wil digitaliseren en toepassingen van kunstmatige intelligentie wil versnellen.
Bron: ED