Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vloerendeskundige Benno Groen: 'Consument tekent te vaak blind voor een droomvloer'

Het artikel '1 op de 5 Nederlanders met een nieuwe vloer wil die alweer vervangen' heeft wat losgemaakt in de vloerenwereld. Volgens erkend en onafhankelijk vloerenexpert Benno Broen is het beeld uit het onderzoek van Fabrieksverkoop te rooskleurig. "De cijfers kloppen statistisch misschien, maar ze laten een belangrijk stuk werkelijkheid liggen: de consument is lang niet altijd eerlijk tegenover zichzelf."

In het onderzoek, waaruit bleek dat 20 procent van de Nederlanders ontevreden is met hun recent gelegde vloer, werd vooral gekeken naar tevredenheid, uitstraling en kosten. Meer dan de helft van de ondervraagden vindt de vloer "heel belangrijk" voor het interieur, maar 43 procent noemt de prijs de grootste drempel voor vervanging.


Benno Broen reageert kritisch op het recente onderzoek naar vloerentevredenheid.

Volgens Broen, die al decennialang als onafhankelijk deskundige rapportages opstelt voor consumenten, detaillisten en rechtbanken, is dat percentage in de praktijk veel hoger. "In mijn ervaring haakt minimaal tachtig procent af op kosten, ook al zeggen ze dat niet. De meeste mensen onderschatten wat een goede vloer écht kost, of denken dat ze een geweldige deal hebben gesloten zonder te weten wat ze precies tekenen."

Droombeeld
Broen signaleert een structureel probleem in de woonbranche: te weinig kennis bij consumenten en te veel focus op prijs en promotietaal. "Mensen kopen met gemak een woning van zes ton, maar weten niet eens welke dekvloer er ligt. Ze denken dat PVC altijd de ideale oplossing is, zonder zich te verdiepen in alternatieven of consequenties. En ja, ze laten zich nog steeds verblinden door woorden als gratis en korting."

Volgens de deskundige ligt de verantwoordelijkheid niet alleen bij de consument, maar ook bij de aanbieders in de markt. "Er wordt te makkelijk verkocht en te weinig uitgelegd. Veel offertes en opdrachtbevestigingen die ik zie, zeggen inhoudelijk bijna niets. Dat leidt tot misverstanden en ontevredenheid, die je pas merkt als de vloer er al ligt."

Eerlijkheid

Broen pleit voor meer transparantie, van beide kanten. "Het is tijd voor meer eerlijkheid in de woonbranche. Niet alleen van leveranciers, maar ook van consumenten zelf. Wie een vloer koopt, moet weten wat hij krijgt. En wie verkoopt, moet durven uitleggen wat er níet kan voor een bepaalde prijs."
De vloerenexpert overweegt naar aanleiding van de discussie een uitgebreide column te schrijven in het Vloeren Business Magazine of Parketblad, waarin hij dieper ingaat op consumentengedrag en communicatie binnen de sector.

Signaal
De discussie die volgde op het onderzoek van Fabrieksverkoop laat volgens Wonen360 zien dat de vloerenmarkt, ondanks technologische vooruitgang en toenemende concurrentie, nog altijd worstelt met hetzelfde spanningsveld: verwachting versus realiteit. Of, zoals Broen het samenvat: "De vloer is letterlijk de basis van elk interieur. Maar zolang de keuze daarop niet even stevig wordt gemaakt, blijven teleurstellingen op de loer liggen."

Meer informatie:
Floor Inspector
Torenmolen 11
7587 RN De Lutte
+31612282707
[email protected]
www.floorinspector.nl