In 2026 viert HEMA haar honderdjarig bestaan. Voor de oer-Hollandse retailer staat duurzaamheid centraal als onderdeel van de strategie om ook in de toekomst relevant te blijven. "Duurzaam beleid is toekomstbestendig beleid", zegt Marieke de Haan-Doolaard, directeur duurzaamheid. Het merk is genomineerd voor de ABN AMRO Sustainable Retailer Award 2025-2026.
Sinds de oprichting in 1926 speelt HEMA een vaste rol in het Nederlandse straatbeeld en maakt producten voor dagelijkse behoeften. Volgens het bedrijf brengt die positie verantwoordelijkheid met zich mee. Onder de missie 'een beter alledaags leven in een mooiere wereld' ontwikkelt HEMA producten die niet alleen praktisch en aantrekkelijk zijn, maar ook langer meegaan.
© Marcel Rommens | Dreamstime
Een belangrijke pijler van deze aanpak is het ontwerpen van producten in eigen huis. Ontwerpers overwegen vanaf het begin materiaalkeuze, duurzaamheid en levensduur. Voorbeelden zijn meegroeirompertjes die twee maten meegaan en herbruikbaar inpakpapier. Ook wordt zorgvuldig gekeken naar de CO₂-impact van materialen en de balans tussen kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. Betaalbare duurzame producten zijn essentieel, zoals het multifunctionele fietslampje dat na aanpassingen uiteindelijk op een marktconforme prijs kwam.
HEMA werkt wereldwijd met vier inkoopkantoren in Azië en onderhoudt langdurige relaties met leveranciers, vaak tien jaar of langer. Wederzijdse verantwoordelijkheid is hierbij cruciaal. In 2024 introduceerde HEMA een Supplier Code of Conduct, waarin de verplichtingen van zowel de retailer als de leverancier worden vastgelegd. Zo wordt de samenwerking structureel en verantwoord vormgegeven. Ook bij een exit, bijvoorbeeld wanneer een product uit het assortiment gaat, wordt de samenwerking zorgvuldig afgebouwd met aandacht voor betrokken medewerkers.
Duurzaamheidsdilemma's, zoals veranderende wetgeving, vragen om een eigen koers die zowel HEMA als leveranciers beschermt. Binnen HEMA is duurzaamheid breed verankerd, met een ESG-committee bestaande uit vier MT-leden, waaronder de CEO en CFO. Hierdoor is duurzaam beleid integraal onderdeel van de strategie en zichtbaar in operationele beslissingen.
© Hansenn | Dreamstime
Marieke benadrukt het belang van meetbaarheid: "Duurzaamheid valt of staat met meetbaarheid. We kunnen de impact steeds beter berekenen en sturen op basis van feiten, zowel op milieu- als sociale aspecten." Ze ziet een ontwikkeling richting sectorbrede uniforme meetmethoden, zodat de retailcollectief effectiever kan sturen op duurzaamheid en maatschappelijke impact.
Met deze strategie en focus op meetbare impact bereidt HEMA zich voor op een toekomstbestendig bestaan en wil het een voorbeeld zijn voor de bredere retailsector, waarbij producten, leveranciersrelaties en interne processen samen bijdragen aan een duurzamere wereld.
Meer inforamtie:
ABN AMRO
www.abnamro.nl
HEMA
www.hema.nl