Na een zwaar medisch traject keken Nicole en Michiel van Dommelen uit Malden uit naar een nieuwe start, mét een nieuwe keuken. Maar de levering van hun keuken, waarvoor ze ruim 23.000 euro betaalden, bleef uit. Hun spaargeld zijn ze kwijt. En ze blijken niet de enigen.
Het stel bestelde begin dit jaar een keuken bij Keukenspecialist Nijmegen, gevestigd op de woonboulevard. "Alles leek in orde", vertelt Nicole. "De showroom zag er netjes uit, de medewerkers waren vriendelijk." In februari tekenden ze het contract, met levering gepland voor september.
Tussendoor werd het gezin getroffen door zwaar nieuws: Nicole kreeg in mei de diagnose borstkanker. Na maanden van chemotherapie en bestralingen wilden ze eindelijk weer rust. "We dachten: als de keuken eenmaal staat, kunnen we echt even op adem komen", zegt ze.
Een week voor de geplande levering maakten ze het resterende bedrag van 15.885 euro over. "Dat was al ons spaargeld. We vertrouwden erop dat het goed zou komen."
© Keukenspecialist Nijmegen
Lege winkel en geen contact
De dag voor de levering kreeg Michiel een naar voorgevoel. Er was nooit een concreet tijdstip afgesproken. Toen hij de volgende ochtend naar de winkel reed, bleek die leeg. Op het raam hing slechts een briefje met de tekst: 'Wegens verbouwing tijdelijk gesloten'.
Pogingen om contact te krijgen met eigenaar Nick Melis leverden niets op. In een later ontvangen e-mail stelde Nick dat de keuken niet geleverd kon worden vanwege een afgekeurde kwaliteitscontrole. Nicole gelooft dat niet: "Dan laat je toch op z'n minst iets weten?"
Meer klanten gedupeerd
Via internet kwamen Nicole en Michiel in contact met andere klanten die eveneens tevergeefs op hun keuken wachten. Onder hen is Michel uit Druten, die ruim 12.000 euro betaalde. Ook hij kreeg meerdere keren uitstel, waarna alle communicatie stilviel. "Al snel werd duidelijk dat hier iets grondig mis was", zegt hij. Inmiddels heeft hij een advocaat ingeschakeld, maar de kans dat hij zijn geld terugziet, lijkt klein.
Reactie van de ondernemer
In een reactie laat eigenaar Nick weten dat zijn bedrijf in financieel zwaar weer verkeert. "De afgelopen jaren waren een rollercoaster", stelt hij. Hij wijst op het wegvallen van inkomsten tijdens de coronaperiode en langdurige wegwerkzaamheden voor zijn pand.
Dat klanten zich opgelicht voelen, begrijpt hij, maar volgens hem is daarvan geen sprake. "Er is besteld en geproduceerd", aldus Nick. Hij geeft aan dat er nog ongeveer vijftien keukens niet zijn geleverd en verwacht dat zijn onderneming binnenkort failliet wordt verklaard.
Nick zegt de curator te willen helpen om lopende bestellingen eventueel over te dragen aan een andere partij. "Ik vind het verdrietig dat het zo heeft moeten lopen."
Vijftien niet-geleverde keukens
Volgens documenten en gesprekken met meerdere klanten gaat het om minstens zes gedupeerden, mogelijk meer. Uit informatie van het bedrijf blijkt dat in totaal vijftien keukens niet zijn geleverd. Voor Nicole en Michiel rest voorlopig slechts een noodkeuken, en de hoop dat er ooit nog een oplossing komt.
Bron: AD