De World Container Index (WCI) van Drewry, een wekelijkse index die de gemiddelde spotprijzen weergeeft voor het vervoer van een 40-voets container op belangrijke mondiale zeevaartroutes, is in de week van 24 oktober met 3% gestegen naar $1.746 per 40ft container. In de week van 17 oktober waren de voorspelling van Drewry dat de containerprijzen weer zouden gaan dalen, maar de daadwerkelijke tarieven laten anders zien.
© Drewry
Voor de transpacifische routes van Shanghai naar Los Angeles stegen de spottarieven met 4 procent tot $2.290 per 40ft-container, terwijl de tarieven naar New York een stijging van 6 procent noteerden tot $3.420. Volgens Drewry wordt verwacht dat de tarieven volgende week nog licht zullen stijgen, mede door de General Rate Increases (GRI) die halverwege oktober zijn ingevoerd. Scheepvaartmaatschappijen hebben plannen aangekondigd om op 1 en 15 november nieuwe GRIs door te voeren, om hogere tarieven te verzekeren voordat het effect van de huidige verhogingen vervaagt.
Ook de Asia–Europe-route noteerde verdere stijgingen. Het tarief van Shanghai naar Rotterdam steeg met 4 procent tot $1.736 per 40ft-container, en dat naar Genua nam toe met 2 procent tot $1.855. Drewry verwacht dat deze tarieven in de komende week licht zullen toenemen, omdat carriers onder druk staan om prijzen op te voeren voorafgaand aan het jaarlijkse contractonderhandelingsseizoen. Om verdere dalingen in de toekomst te beperken, hebben scheepvaartmaatschappijen nieuwe FAK-rates aangekondigd, die vanaf 1 november tussen $2.600 en $2.700 per 40ft-container liggen.
Hoewel de huidige week een herstel laat zien, waarschuwt Drewry in zijn Container Forecaster dat het aanbod-vraagevenwicht in de komende kwartalen waarschijnlijk zal verzwakken. Dit kan leiden tot een contractering van de spottarieven, vooral wanneer het aanbod de vraag gaat overstijgen.
De recente stijgingen bieden voorlopig verlichting voor de carriers, maar het marktsentiment blijft voorzichtig. De combinatie van geplande GRIs en aanstaande contractonderhandelingen zal de korte termijn beïnvloeden, terwijl structurele druk op de markt de langere termijntarieven kan beperken.
Vorige week schreven we over de voorspelling van deze week
© Drewry
© Drewry
Bron: Drewry