Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zesde generatie Zwartz Textiel leidt 190-jarig familiebedrijf richting duurzame toekomst

In Oldenzaal staat Zwartz Textiel al sinds 1835 garant voor innovatie in natuurlijke vezels. Sinds deze zomer staat Roderik Zwartz (31) als zesde generatie aan het roer van het 190 jaar oude familiebedrijf, nadat zijn vader Ronald officieel terugtrad. "We bestaan al bijna twee eeuwen omdat we altijd hebben durven meebewegen. Dat blijf ik doen", zegt hij bescheiden, maar vastberaden.

© Zwartz Textiel
Zwartz Textiel: Drie generaties Zwartz, met v.l.n.r. Roderik, Herbert (hij overleed dit jaar op 97-jarige leeftijd) en Ronald.

Zwarts produceert textiel voor bouw, landbouw, industrie en decoratieve toepassingen. Het bedrijf verwerkt natuurlijke vezels tot innovatieve geotextielen die bijvoorbeeld wegen of dijken ondersteunen, zonder blijvend plasticafval achter te laten. Alles gebeurt in eigen huis, met veertig medewerkers, waardoor het bedrijf snel kan schakelen en de kwaliteit volledig onder controle houdt.

Onder leiding van Roderik ligt de focus op duurzame groei en innovatie. Zo investeerde Zwartz recent in 800 zonnepanelen en nieuwe machines en breidde het bedrijf de online zichtbaarheid uit. "Onze ambitie is dat Zwarts bekendstaat als dé duurzame speler in textiel. Wie aan natuurlijke materialen denkt, moet aan ons denken", aldus de jonge ceo.

Het familiebedrijf combineert traditionele kennis met nieuwe inzichten. Medewerkers met decennia ervaring dragen bij aan continuïteit, terwijl jongere krachten frisse ideeën brengen. Door deze mix kan Zwartz flexibel inspelen op veranderende markten en nieuwe toepassingen testen voordat opschaling plaatsvindt.

Voor Roderik gaat het niet om kwartaalcijfers, maar om een gezond en toekomstbestendig bedrijf. "Ik wil later terugkijken op een mooie periode, zodat, mocht mijn zoon ooit zevende generatie worden, hij een sterk fundament aantreft." Zwartz Textiel blijft daarmee trouw aan zijn nuchtere Twentse roots, met een duidelijke duurzame koers voor de komende generaties.

Bron: De Ondernemer

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer