Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carpetright Nederland leed miljoenenverlies

Carpetright Nederland heeft in de afgelopen drie boekjaren een verlies van ongeveer 28,5 miljoen euro geleden, blijkt uit het eerste faillissementsverslag. Het bedrijf, dat 75 winkels in Nederland had, is zoals bekend inmiddels failliet verklaard en zal zijn deuren definitief sluiten, omdat een doorstart definitief van de baan is.

© Carpetright

In 2022 rapporteerde de keten een verlies van een half miljoen euro bij een omzet van bijna 74,5 miljoen euro. In de daaropvolgende jaren bleef de omzet redelijk stabiel, met 75 miljoen euro in 2023 en 70 miljoen euro in 2024. De verliezen namen echter fors toe: 17,5 miljoen euro in 2023 en 10,5 miljoen euro in 2024.

In oktober 2024 kwam Carpetright in Nederland in financiële problemen, nadat het Britse moederbedrijf faillissement aanvroeg en een lening, verstrekt aan de Nederlandse tak, direct terugbetaald moest worden. Kort daarna namen de Nederlandse directieleden de onderneming over, met Gideon Tienkamp als managing director en Maikel Hofman als CFO.

Om de situatie te stabiliseren, werden de supplychain geoptimaliseerd, een nieuw winkelconcept gelanceerd en de computersystemen vernieuwd. Dit leidde echter tot een zogenoemd 'omzetprobleem': er ontstonden grote verschillen tussen geregistreerde en daadwerkelijk gefactureerde omzet. De werkelijke omzet viel hierdoor veel lager uit dan aanvankelijk werd gedacht. In de veronderstelling dat dit probleem tijdelijk was, werden betalingen aan de Belastingdienst uitgesteld. Toen duidelijk werd dat het probleem structureel was, volgde het faillissement.

Geen doorstart mogelijk
Hoewel verschillende partijen interesse toonden in een overname of gedeeltelijke overname, bleven uiteindelijk slechts twee partijen over die met de curatoren verder spraken. Een doorstart bleek niet haalbaar, schrijven de curatoren. Hierdoor verliezen de 347 medewerkers hun baan en zullen de 75 Nederlandse winkels definitief sluiten.

Bron: RetailTrends

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer