In 2006 besloten Benno de Groot en Jan Kempers om hun gezamenlijke droom werkelijkheid te maken. Beiden werkten destijds bij het Engelse bedrijf Glen Dimplex, maar wilden hun eigen visie op haarddesign realiseren. Zo ontstond Element4, een merk dat sindsdien is uitgegroeid tot een toonaangevende speler in het hogere segment van de haardenmarkt.
"We hadden veel contacten en connecties in de haardenwereld", vertelt oprichter Jan Kempers. "Daardoor konden we relatief snel onze eigen lijn ontwikkelen. Innovatie en flexibiliteit stonden vanaf het begin centraal, en dat is nog steeds zo."
© Element4
Eigenaar en medeoprichter Jan Kempers van Element4.
Innovatie als drijvende kracht
De kracht van Element4 zit volgens Jan in de snelheid waarmee nieuwe technieken worden toegepast. "We lopen meerdere projecten tegelijk. Nieuwe haarden, nieuwe elementen, we proberen van alles", zegt hij.
De bekende Sky-modellen, die vandaag de dag vaak worden nagebootst, kwamen oorspronkelijk van hun hand. "Daar zijn we trots op", vult Fernande Brand, Marketing manager aan. "Die modellen zijn echt iconisch geworden voor ons merk."
Ook op technisch vlak blijft Element4 vernieuwen. Zo worden er producten ontwikkeld met bio-ethanolhaarden, mede ingegeven door de gascrisis en de toenemende vraag naar gasloze bouwoplossingen. Daarnaast werkt het bedrijf aan realistische LED-technieken, nieuwe houtsets, innovatieve glassoorten en een steeds slimmere app-bediening.
© Element4
De Summum 140.
Nederlands design met nuchtere inslag
Element4 positioneert zich als een volledig Nederlands merk, met een sterke focus op design en techniek. De producten worden veel toegepast door architecten en interieurontwerpers in het hogere segment. "We zijn praktisch ingesteld en houden het nuchter", zegt Jan. "Maar we verliezen het design nooit uit het oog."
De Sky-serie is typisch voor de designfilosofie van het merk: strak, modern en tegelijkertijd warm. Deze modellen zijn er tegenwoordig ook in bio-ethanol-uitvoering, waarmee Element4 inspeelt op de veranderende markt.
"We streven ernaar voorop te lopen op het gebied van innovatie en techniek, waarbij design altijd een centrale rol speelt en kwaliteit nooit uit het oog wordt verloren. Onze producten combineren functionaliteit met esthetiek, zodat zowel de eindgebruiker als de retailer optimaal profiteert van een onderscheidend en betrouwbaar assortiment", vertelt Jan.
© Element4
Verschillende binnenhaarden van Element4.
Gas, elektrisch of bio-ethanol
Het assortiment van Element4 bestaat uit gashaarden, elektrische haarden en bio-ethanolmodellen. Voor die laatste categorie ontwikkelde het bedrijf zowel inbouw- als vrijstaande varianten. "We zijn daar trots op", zegt Fernande. "We doen het op onze eigen manier."
Hoewel Nederland steeds meer afstand neemt van gas, ziet Jan de toekomst van gashaarden niet somber in. "In landen als Noord-Amerika en Canada is gas geen issue. Daar zijn we momenteel erg actief, met een groeiend netwerk van distributeurs en verkooppunten."
© Element4
Duurzaamheid en realisme
Het merk wil genuanceerd kijken naar de discussie over gas. "Gas heeft in Nederland een negatief imago gekregen", legt Jan uit. "Maar het is niet per se zo milieuonvriendelijk als vaak wordt gedacht. Bovendien worden onze haarden steeds efficiënter."
Service tot in de details
Naast innovatie hecht Element4 veel waarde aan service. Het bedrijf beschikt over een eigen serviceteam en werkt nauw samen met getrainde dealers in Europa en daarbuiten. "Als er iets misgaat, staan we klaar, en als het nodig is, stappen we zelf op het vliegtuig", vertelt Fernande. "Dat persoonlijke contact wordt enorm gewaardeerd."
"We willen dat de haard van binnen én van buiten blijft verrassen", aldus Fernande. "De app speelt daar een grote rol in, straks kun je storingen direct via de app laten melden."
© Element4
De Tunnel Outdoor haarden met verschillende afwerkingen.
Samenwerkingen en toekomst
Binnen het bedrijf werkt een dedicated R&D-team wekelijks aan nieuwe ideeën. "We hebben onze eigen uitvinder", zegt Jan. "Hij is voortdurend aan het testen en verbeteren." Element4 werkt daarnaast samen met partners in Engeland en ontwerpers als Marcel Wanders, die eerder een opvallende haard voor het merk ontwierp.
Het bedrijf kijkt ook vooruit naar internationale groei. "Volgend jaar staan we weer op de IBS-beurs in Florida", zegt Fernande. "Vorig jaar waren we in Las Vegas, wat al een geweldige ervaring was. Nu willen we nóg meer nieuwe contacten leggen en ons merk verder uitbouwen."
© Element4
Het nieuwe pand van Element4.
Bezoekers uit heel Europa worden bovendien regelmatig uitgenodigd om de showroom in Nederland te bezoeken. "We merken dat mensen echt enthousiast worden zodra ze de haarden in het echt zien", aldus Fernande.
Meer informatie:
Element4
Simon Stevinweg 6A
8013 NB Zwolle
+31 (0)38 - 420 90 20
[email protected]
www.element4.nl