DHL Supply Chain zet volop in op automatisering en robotisering in zijn Europese distributiecentra. In Mönchengladbach illustreert het bedrijf hoe robots worden ingezet voor het lossen van zeecontainers, orderpicking en horizontaal transport. Vestigingsmanager Markus Birkhahn vertelt dat het warehouse van 66.000 vierkante meter dagelijks zo'n 1.500 pallets fast fashion naar filialen in Nederland, België en Noord-Duitsland verstuurt. "Negentig procent van de kleding komt uit het Verre Oosten, de rest uit Turkije en Noord-Afrika."
© AI
Sinds kort assisteren twee Stretch-robots van Boston Dynamics bij het lossen van containers. Deze robots kunnen tot 500 dozen per uur verwerken en gebruiken een AI-gestuurd grijpsysteem met vijftig individuele zuignappen. DHL wil het gebruik van Stretch-robots de komende jaren fors uitbreiden: tegen 2030 moeten er duizend in gebruik zijn in Europese warehouses.
Naast deze containerrobots maakt DHL gebruik van orderpickrobots van Locus Robotics en 6 River Systems, afhankelijk van ordergrootte en transportbehoefte. Voor horizontaal transport worden autonome mobiele robots (AMR's) ingezet, variërend van compacte, wendbare modellen tot machines die complete pallets tegelijk kunnen verplaatsen.
Ook voor compacte opslag kiest DHL per situatie de meest geschikte technologie, zoals AutoStore-systemen, Exotec-robots of Grey Orange-oplossingen. Daarnaast worden robots ingezet voor secundaire taken, zoals dweilen en voorraadbeheer, waarbij systemen als Dexory honderden palletlocaties per uur kunnen scannen.
Bron: LogiNews