Met de naderende verkiezingen rijst de vraag wie geschikt is om het Torentje te betreden. Serieondernemer Eduard Schaepman en bestuursadviseur Rob Huisman delen hun visie op leiderschap en wat de politiek kan leren van succesvolle CEO's.
© Coolblue
CEO en oprichter Pieter Zwart van Coolblue.
Volgens Eduard moeten we af van het idee dat de ideale premier aan een vast profiel moet voldoen. Niet leeftijd, afkomst of gezinssituatie zijn bepalend, maar het vermogen om te verbinden. "De nieuwe premier moet iemand zijn die verschillende stromingen in Nederland samenbrengt. Dat is een moeilijke opdracht."
Rob blikt terug op de korte ambtsperiode van Dick Schoof en vergelijkt deze met het begin van Mark Rutte. "Rutte oogde in het begin ook stuntelig. Toch groeide hij uit tot een sterke communicator en verbinder." Volgens Eduard was Rutte "een fantastische storyteller, maar storydoing is minstens zo belangrijk."
Beide deskundigen benadrukken het belang van mediaervaring. Een premier moet volgens Eduard "lol hebben in het vertellen van zijn verhaal" en weten hoe de spotlights werken. Rob noemt authenticiteit een vaak verkeerd begrepen begrip: "Authentiek betekent niet dat je aan de keukentafel dezelfde bent als in de Treveszaal. Het gaat om geloofwaardigheid en betrouwbaarheid."
Zowel Eduard als Rob pleiten voor meer geduld met leiders. "Geef een premier de tijd om te groeien", zegt Rob. Eduard wijst op het korte politieke termijnbeleid: "Na twee jaar denken ze alweer aan verkiezingen." Over een mogelijke kandidaat is Eduard duidelijk: "Pieter Zwart van Coolblue, dat zou een goede premier zijn."
Bron: BusinessWise